– Det här fallet handlar om att kombinera underhållsinsatser med ett nytt digitalt planeringssystem och att kunna få över den information som järnvägsföretagen har behov av i tid så de hinner släppa ut sina biljetter, säger Trafikverkets presschef Bengt Olsson till TT.
Den särskilda organisationen som inrättas ska kraftsamla arbetet med det nya planeringsverktyget MPK, så att tågtrafikföretagen kan få bättre information kring kommande banarbeten och behov när det kommer till att ställa in eller leda om tåg. Det handlar om att få bättre framförhållning och ge raskare besked, förklarar Bengt Olsson.
– Det ger en ökad snabbhet helt enkelt. Järnvägsföretagen ska själva kunna lägga in i det här systemet hur de vill köra och de ska kunna få ett kvickt svar på det.
TT: Varför har ni inte gjort det här tidigare?
– Det har inte varit de förutsättningarna, säger Bengt Olsson och förklarar att det nya planeringssystemet infördes samtidigt som tågplanen för 2023 – en plan som infördes på samma tid i hela Europa i slutet av december förra året.
Men den samtidiga introduktionen med datastödsystemet har i sig fört med sig en del utmaningar, säger Olsson.