Det är det norska företaget Ryde som den senaste veckan placerat ut elsparkcyklar – mot de två kommunernas vilja.
– Det upptäckte jag när jag cyklade till jobbet i morse. Jag blev lite överraskad, säger Johan Larsson, tillförordnad chef på Drift och Förvaltning, Gävle kommun, till Gefle Dagblad.
Företaget menar att deras verksamhet inte är tillståndspliktig eftersom sparkcyklar definieras som cyklar. Utplacering av elektriska sparkcyklar är att räkna som cykelparkering.
En trafikfara
Johan Larsson säger till GD att han önskar att företaget tagit kontakt tidigare för att prata om säkerhet och andra frågor.
– Vi har inte haft dialog förrän i dag på morgonen. Vi vill ha ett gott samarbete med de här företagen, dra upp riktlinjer och regler för att minimera olägenheter så att det blir så bra som möjligt för alla trafikslag.
Även i Växjö har flera aktörer varit intresserade av att etablera elsparkcyklar. Samtliga har fått blankt nej av kommunen.
– Vi har sett andra städers utveckling där säkerheten kring elsparkcyklar inte varit god och att man slängt dem lite var som helst så att de blivit en trafikfara. Vi har sagt till alla att vi avvaktar ett tydligare lagrum, säger Sofia Stynsberg (M), ordförande i tekniska nämnden i Växjö kommun, till Aftonbladet.
"Är respektlöst"
Förvåningen var därför stor när det under lördagen dök upp parkerade elsparkcyklar på campus samt i centrala Växjö, något som Smålandsposten var först att rapportera om.
– Det känns som att de tagit tillfället i akt att göra det på en lördag när vi är lediga. Det tycker inte jag är förenligt med hur man ska bete sig i samhället. Det är respektlöst. Vi ser väldigt allvarligt på det här, säger Sofia Stynsberg.
Företaget Ryde finns sedan tidigare i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand, Karlstad och Halmstad.