För första gången är även antalet omkomna i vägtrafiken färre än 200 personer. Framför allt är det olyckor med personbil som minskar men även bland oskyddade trafikanter är antalet färre.
– Det är glädjande att se och en kraftig nedgång över tid. Men arbetet måste fortsätta för att få ner olyckstalen och dödsfallen i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Enligt Transportstyrelsens preliminära statistik miste 113 personer som färdades i bil livet 2021. Av dessa färdades 96 i personbil och övriga i buss eller lastbil.
Utöver detta omkom 25 motorcyklister och 20 cyklister samt 23 fotgängare som blivit påkörda av motorfordon.
Trafiksäkerhetsarbetet kommer att delvis ändra karaktär hädanefter, enligt Transportstyrelsen. Från att ha varit inriktat på att bygga bort risker inriktas arbetet nu mer på hur trafikanterna beter sig.
– Vi behöver tala mer om individernas beteende i trafiken där vi alla har ett ansvar, genom att hålla hastigheter, köra nyktert och använda bilbälte. Det kan inte endast kompenseras enbart med bättre bilar eller vägar, säger Jonas Bjelfvenstam.
Omkomna i sjötrafik går ner
Färre miste också livet i sjötrafiken under förra året. Enligt Trafikverket omkom 21 personer i fritidsbåtsolyckor i Sverige, jämfört med 29 personer under 2020.
Närmare hälften, nio personer, omkom på insjöar, fem personer i skärgården, fyra personer i hamnmiljöer och fyra vid bryggor. Tre av olyckorna kopplas till vattenskotrar.
– Transportstyrelsen har lämnat underlag till regeringen kring vattenskotrar och ett handlar om att införa obligatoriska förarbevis för att köra vattenskoter i svenska vatten – något som blir obligatoriskt från och med första maj i år. Det är också ett sätt att öka kunskapsnivån och förbättra människors beteende i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.
Antalet omkomna inom den svenska yrkessjöfarten har varit lågt de senaste tio åren. Sedan 2012 har totalt tio personer omkommit.
Under 2021 inträffade däremot två sjöolyckor, med en avliden och en saknad, på svenska båtar. Gemensamt för dessa två är att de inträffade på arbetsbåtar under 15 meter, en riskgrupp som Transportstyrelsen tidigare pekat ut och ska utredas under 2022.
Normalnivå för spårtrafik
I spårtrafiken omkom 94 personer under föregående år, en ökning jämfört med 2020 när 85 personer omkom. 89 personer omkom på järnväg, och fyra personer i tunnelbana. En person omkom i en spårvägsolycka under året.
Även om döda i spårtrafiken ökade under 2021, ligger nivån på samma som åren dessförinnan. I de preliminära siffrorna ingår självmord, där andelen historiskt utgör en majoritet, med 85 procent.
Efter suicid är personpåkörningar till följd av obehöriga i spår och plankorsningsolyckor de vanligaste orsakerna. Ingen passagerare har omkommit sedan 2010.
I lufttrafiken omkom elva personer i olyckor med svenska privatflygplan och helikopter. Inom den kommersiella luftfarten har ingen person omkommit.
Under 2021 inträffade flygolyckan med fallskärmshoppare där nio personer omkom i ett litet privatplan på Örebro flygplats. Ytterligare en person omkom när en helikopter skulle landa i ett skogsområde utanför Leksand.
Vid flygning med ett litet privatplan i Dalarna omkom piloten, som var ensam ombord.