A-traktorerna har kraftigt ökat på svenska vägar efter en regeländring förra sommaren. I maj i år var antalet uppe i över 36 000, vilket innebär en ökning med 27 procent.
Samtidigt visar olycksstatistiken att 147 personer skadades i olyckor med a-traktorer förra året, vilket kan jämföras med 96 personer under 2019 och 73 personer 2018.
En flicka vårdas med livshotande skador sedan en a-traktor krockade med ett träd norr om Timrå på lördagskvällen. Två andra flickor skadades allvarligt, och en fjärde lindrigt.
Enligt polisen finns misstankar om grovt rattfylleri.
Fordonet har också sannolikt gått i högre hastighet än tillåtet. Misstankar finns om att a-traktorn har modifierats.
"Vilda västern"
A-traktorerna, som tidigare kallades epa-traktorer, har en maxhastighet på 30 kilometer i timmen. Men Patrik Gunnarsson, bilinspektör hos Skånepolisen, sade till TT i maj att det har det blivit enklare och enklare att manipulera hastigheten. Han kallade utvecklingen för "vilda västern" och sade att han var orolig över olycksutvecklingen.
Sedan förra sommaren accepteras en elektronisk spärrning med bilens ordinarie databox, vilket Patrik Gunnarsson beskrev som "en totalkatastrof" till TT.
I en manipulerad a-traktor kan det räcka med en liten fjärrkontroll för att kunna växla mellan a-traktorläge och ett där motorn fungerar som i en vanlig bil. I a-traktorn är det heller inget bältestvång och vid ratten kan det sitta en 15-åring med mopedkörkort.
Även motorstarka
Polisen får signaler om att vissa verkstäder specialiserat sig på att bygga om bilar till a-traktorer och erbjuder fordon med möjlighet att ändra från 30-läget till normal bilhastighet, berättade trafikpolisen i Karlskrona för TT i maj.
Det finns även exempel på att mycket motorstarka bilar, som Porsche Cayenne, byggs om till a-traktor.
Polisen pekade på riskerna och att bara auktoriserade företag borde få installera utrustningen som begränsar hastigheten.
Dessutom efterlyste polisen förändringar av registreringsbesiktningen, eftersom den görs efter att utrustningen som begränsar hastigheten har placerats i en plomberad låda, där det kan finnas dold manipulationsutrustning.
Effekterna större än väntat
Effekterna av regeländringen förra sommaren blev större än vad Transportstyrelsen förutspått, uppgav kommunikationschef Mikael Andersson till TT i maj.
Bakgrunden till regeländringen var att man ville göra det möjligt att göra a-traktor av bilar som har automatisk växellåda, eftersom sådana har blivit mycket vanligare.
När det gäller kritiken från polisen pekade han på att hastighetsmanipulering inte bara förekommer bland a-traktorförare, utan även exempelvis mopedister som trimmar.
Andersson förtydligade samtidigt att den stora majoriteten som kör a-traktor är skötsamma och följer de regler som gäller, och att Transportstyrelsen har regelbunden dialog med polisen i frågan.