Fler mc Ă€n nĂ„gonsin – men olyckorna minskar

Antalet dödsolyckor i trafiken har minskat och allra mest motorcykelolyckor. Siffrorna visar totalt Ätta omkomna mc-förare hittills under 2021.
–Det finns inget trafikslag dĂ€r dödsolyckorna har minskat sĂ„ mycket som just mc-körning, sĂ€ger Maria Nordqvist, politisk sekreterare hos Sveriges Motorcyklister, SMC.

2020 fanns 327|555 motorcyklar registrerade i Sverige. Arkivbild.

2020 fanns 327|555 motorcyklar registrerade i Sverige. Arkivbild.

Foto: Naina Helén JÄma/TT

Trafik2021-07-21 19:56

Att olyckorna minskat kan ha flera orsaker. Bland annat att polisen haft fler kontroller under pandemin.

– Enligt Transportstyrelsen har polisen haft mycket mer resurser och har kunnat vara ute och göra fler kontroller. De har inte varit uppbokade pĂ„ sport- eller musikevenemang. Finns inte tillfĂ€llet att köra för fort sĂ„ minskar ju olyckorna, sĂ€ger Maria Nordqvist.

HĂ„lla hastigheten

Under Ă„ren 2012–2020 hade Transportstyrelsen, SMC, Trafikverket och flera andra aktörer en gemensam strategi för att minska antalet mc-olyckor. Bland annat Ă€r numera alla nya motorcyklar utrustade med ABS-bromsar och man har Ă€ven försökt pĂ„verka mc-förarna att hĂ„lla hastighetsbegrĂ€nsningarna.

– Motorcyklister Ă€r lika dĂ„liga pĂ„ att hĂ„lla hastighetsgrĂ€nsen som alla andra. DĂ€remot Ă€r man lite bĂ€ttre pĂ„ motorvĂ€g med rĂ€cken, men pĂ„ 70-vĂ€garna Ă€r det roligast att köra motorcykel. Det kanske inte gĂ„r sĂ„ himla fort men tillrĂ€ckligt fort för att det ska kunna hĂ€nda en allvarlig olycka. Mitt intryck Ă€r dock att respekten för hastighetsgrĂ€nserna har ökat, Ă€ven om mĂ„nga som omkommer inte hĂ„ller grĂ€nsen, sĂ€ger Maria Nordqvist.

Trafikverkets pressinformatör Thomas Johansson sÀger att det Àr för tidigt att dra nÄgra slutsatser av att det Àr fÀrre olyckor i statistiken just 2021.

– Vi vill inte dra för stora vĂ€xlar pĂ„ det innan Ă„ret Ă€r slut. Antalet har fluktuerat lite de senaste Ă„ren. Vi bedriver ett lĂ„ngsiktigt arbete och det viktigaste för oss Ă€r hastighetsgrĂ€nserna. 57 procent av motorcyklisterna kör över tillĂ„ten hastighet, jĂ€mfört med 49 procent av personbilsförarna, sĂ€ger han.

Fler motorcyklar

Att olyckorna minskar samtidigt som antalet motorcyklar i trafik Ă€r fler Ă€n nĂ„gonsin Ă€r Ă€ndĂ„ anmĂ€rkningsvĂ€rt, anser Sveriges Motorcyklister. 2020 fanns 327 555 motorcyklar registrerade, att jĂ€mföra med 303 790 Ă„r 2010.

– Det har aldrig sĂ„lts sĂ„ mĂ„nga motorcyklar, det gĂ„r knappt att fĂ„ tag pĂ„ just nu. Och fler Ă€n vanligt tar ocksĂ„ mc-körkort. Det kan vara en effekt av pandemin, man kanske anvĂ€nder motorcykeln för att pendla till jobbet eftersom vi inte ska Ă„ka kollektivt, sĂ€ger Maria Nordqvist.

Samtidigt saknar ungefÀr var tredje mc-förare som omkommer körkort. Maria Nordqvist uppmanar alla som Àr sugna pÄ att köra motorcykel att ta mc-körkort.

– Alla pratar om att det Ă€r farligt att köra motorcykel men gör man allting rĂ€tt Ă€r det inte sĂ€rskilt farligt. Inte om man Ă€r nykter och drogfri, har körkort och kör sin egen motorcykel i ett lagligt tempo pĂ„ ett lagligt sĂ€tt och anvĂ€nder skyddsutrustning. Gör man allt det hĂ€r minskar man risken vĂ€ldigt mycket.

Fakta: Döda i mc-olyckor i Sverige 2007–2021

SÄ mÄnga personer har dött i motorcykelolyckor i Sverige per Är, frÄn 2007 till 2021. Majoriteten av dödsolyckorna sker mellan april och september.

2007: 59

2008: 51

2009: 47

2010: 37

2011: 44

2012: 31

2013: 40

2014: 31

2015: 44

2016: 36

2017: 39

2018: 47

2019: 29

2020: 17

2021: 8 (första halvÄret)

KĂ€lla: Transportstyrelsen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!