Hål under E4 bromsar trafik – lagas i kväll

I upptakten till årets mest intensiva trafikhelg har midsommarfirare ute på vägarna redan mött problem. Ett stort, dolt hål under E4 utanför Södertälje bromsar upp trafiken.
–Vi kör i gång reparationerna vid 21 i kväll, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Långa bilköer på E4. Arkivbild.

Långa bilköer på E4. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Trafik2023-06-22 11:03

Ett stort hål har upptäckts under E4 i höjd med Moraberg i närheten av Södertälje och ett körfält i norrgående riktning har stängts av.

– Det ser inte mycket ut från ytan, men är 1,5 meter djupt och 1–1,5 meter brett under vägytan. Troligen är det orsakat av vädret, vägen kan ha underminerats i flera år, säger Bengt Olsson.

För att hindra bilister från att köra ned i hålet har körfältet stängts av och ett skyddsfordon placerats ut. Prognosen att laga hålet i natt har tidigarelagts och arbetena börjar redan vid 21 i kväll.

Stänger ett körfält till

– Då stänger vi av ännu ett körfält för att få lite säkerhetsmarginaler till arbetsfordon och personal. Vi räknar med att provisoriskt fixa det till i morgon bitti, och göra klart det till söndag morgon, säger Olsson.

Köer bildades först i båda färdriktningar i området, men i stort har trafiken flutit på bra hittills under dagen, uppger Bengt Olsson.

Trycket på det avstängda körfältet är inte som högst just nu, eftersom det är norrgående, mot Stockholm, menar han.

– Det är vid tillfällen när folk reser hem som det är mest trafik på den vägen.

"Beror på temperaturväxlingar"

Kraftiga temperaturväxlingar de senaste fem till sju åren kan ha bidragit till hålet. När marken fryser till och snabbt tinar, rör sig vägkroppen under asfalten oavsett vilken byggnation man har gjort, förklarar Bengt Olsson.

Sedan när det återigen fryser expanderar fyllnadsmassor, för att när marken tinar dra ihop sig igen.

– Då bildas ett tomrum, har det dessutom förekommit skyfall kan det skölja bort sand och grus under en väg, säger Olsson.

Det dolda hålet är alltså inte ett tecken på dålig byggnation av vägen, hävdar han.

– E4 är en av de bästa vägar vi har och vi försöker bygga vägar som motverkar denna typ av problem.

Trafikverket ska nu fräsa upp vägen, bygga upp den med olika lager av material och lägga på en provisorisk ytbeläggning i natt. Nästa natt beräknar man göra en ordentlig asfaltering.

– Vägkroppen under asfalten måste vara minst lika hållbar som ytan, säger Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!