Hård kritik efter stopp på Göteborgs spårvägar

Göteborgs spårvägar får kritik av sina egna revisorer efter totalstoppet i tre timmar en måndag i augusti. –Vi ser väldigt allvarligt på den här situationen, säger lekmannarevisorn Gun Alexandersson Malm.

Alla spårvagnar i Göteborg fick köras till vagnhallarna när trafikledningen slogs ut av ett elfel i somras. Nu är spårvägsbolagets revisorer kritiska mot den dåliga krisberedskapen.

Alla spårvagnar i Göteborg fick köras till vagnhallarna när trafikledningen slogs ut av ett elfel i somras. Nu är spårvägsbolagets revisorer kritiska mot den dåliga krisberedskapen.

Foto: Jan Samuelsson/TT

Trafik2022-01-28 11:50

Stoppet orsakades av ett strömavbrott i Göteborgs spårvägars ledningscentral.

Trafiken kunde då varken ledas eller övervakas. Alla spårvagnar stoppades därför av säkerhetsskäl. Passagerarna släpptes av, och vagnarna kördes in till vagnhallar.

Göteborgs spårvägar, som ägs av kommunen och Västra Götalandsregionen, beskrev händelsen som en "extrem situation".

Men bolagets revisorer anser att beredskap och riskanalys varit för dåliga.

– Det tog väldigt lång tid. Det fanns inga rutiner. Olika delar i systemet visste inte vad de skulle göra, säger Gun Alexandersson Malm, som är revisor på uppdrag av Västra Götalandsregionen.

Hon jämför med flygtrafik, och säger om den i timmar utslagna ledningscentralen:

– Det får inte hända. Man måste ha rutiner på plats, och framförallt måste rutinerna vara kända.

Efter tre timmars totalstopp tog det ytterligare ett par timmar innan trafiken gick som vanligt igen.

Göteborgs spårvägar får även kritik på andra punkter. Dels för bristande ekonomisk rapportering och budget, och dels för felaktig hantering av en begäran om att få se dokument med koppling till en så kallad visselblåsarfunktion.

Revisorerna ger Göteborgs spårvägars styrelse och vd en anmärkning, vilket är den allvarligaste formen av kritik som kan ges i sammanhanget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!