Stoppet orsakades av ett strömavbrott i Göteborgs spårvägars ledningscentral.
Trafiken kunde då varken ledas eller övervakas. Alla spårvagnar stoppades därför av säkerhetsskäl. Passagerarna släpptes av, och vagnarna kördes in till vagnhallar.
Göteborgs spårvägar, som ägs av kommunen och Västra Götalandsregionen, beskrev händelsen som en "extrem situation".
Men bolagets revisorer anser att beredskap och riskanalys varit för dåliga.
– Det tog väldigt lång tid. Det fanns inga rutiner. Olika delar i systemet visste inte vad de skulle göra, säger Gun Alexandersson Malm, som är revisor på uppdrag av Västra Götalandsregionen.
Hon jämför med flygtrafik, och säger om den i timmar utslagna ledningscentralen:
– Det får inte hända. Man måste ha rutiner på plats, och framförallt måste rutinerna vara kända.
Efter tre timmars totalstopp tog det ytterligare ett par timmar innan trafiken gick som vanligt igen.
Göteborgs spårvägar får även kritik på andra punkter. Dels för bristande ekonomisk rapportering och budget, och dels för felaktig hantering av en begäran om att få se dokument med koppling till en så kallad visselblåsarfunktion.
Revisorerna ger Göteborgs spårvägars styrelse och vd en anmärkning, vilket är den allvarligaste formen av kritik som kan ges i sammanhanget.