EU-parlamentet och medlemsländerna är överens: Sverige behöver inte höja åldersgränsen för att köra A-traktor från dagens 15 år-
Samtidigt innebär EU-överenskommelsen att fordonen ska få en höjd hastighetsgräns, från nuvarande 30 kilometer i timmen till 45.
Nationella trafiksäkerhetsförbundet (NTF) förstår varför den högre hastigheten är aktuell. Risken för att andra trafikanter blir frustrerade och kör om de långsamma fordonen på farliga sätt kan tänkas minska med en höjd hastighet.
Men det finns problem med den höjda hastigheten.
– Det kan också innebära ökade risker. Ju större hastighet, desto större krockvåld i en olycka, säger Cecilia Friis, verksamhetsutvecklare på NTF Väst.
– Hastigheten är det viktigaste för att minska olyckorna.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar ändå efter nattens beslut på förhoppningarna om att trafiken ska flytta bättre med de nya hastigheterna.
– Trafiksäkerheten kommer också att stärkas, inte minst eftersom det blir bättre flöden i trafiken och att kraven skärps på förarprov och relevant förarutbildning, säger han.
Trimning stora problemet
För att hålla hastigheterna kring de tillåtna är det enligt NTF viktigt att göra det svårare att trimma fordonen. Det är i förväg svårt att veta om den höjda hastighetsgränsen minskar incitamenten att trimma fordonen.
– Vi har en farhåga att det kanske inte kommer att påverka det så mycket ändå. Mer behöver göras, säger Cecilia Friis.
Med den nya överenskommelsen i EU kommer också krav på både praktiska och teoretiska körkortsprov. Positivt, tycker Friis:
– Det är viktigt att utbildningen och proven sker med den typ av fordon som ungdomen ska använda. I dag gäller samma utbildning för mopeder som för a-traktorerna.
– Det innebär något helt annat att köra en tvåhjulig moped än A-traktor.
I framtiden kommer dock utbildningen att ske på samma fordon som ungdomen ska använda, enligt Andreas Carlson.
Ville ha 16-årsgräns
Susanne Wallhagen, utredare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), håller med om att utbildningskraven är välkomna, även om det ännu är osäkert exakt hur de kommer att omsättas i praktiken.
– Men sedan har vi en viss tveksamhet till att politikerna inte vill höja åldersgränsen, säger hon.
– Varje år är viktigt i de unga åren, en 16-åring borde vara klokare (än en 15-åring) när den är ute och kör.