Kommunen fattade tidigare i höst beslut om att införa begränsningar av hur många elsparkcyklar som får finnas. Dessutom skulle det bli krav på att ansöka om tillstånd. Högst 450 elsparkcyklar från två företag skulle få vara i användning.
Johan Nilsson, länsjurist på länsstyrelsen, anser att elsparkcyklarna inte skapar problem i hela kommunen. Kommunens beslut tar också främst sikte på uthyrningsföretagen och inte de som använder elsparkcyklarna.
Elsparkcykeln klassas som ett enpersonsfordon precis som moped och cykel – där liknande tillståndskrav inte finns.
– Kommunen kan inte göra egna tolkningar av bestämmelser som redan är reglerade. Då blir det en dubbelreglering, säger Nilsson till tidningen.
Christina Moe Gjerde, Nordenchef för Voi, efterfrågar nationell reglering för att ge kommunerna utökat mandat.
"Ordningslagen måste ändras så svenska kommuner kan begränsa antalet operatörer genom upphandling. Detta är inte möjligt idag utan att riskera rättslig prövning", säger hon i en skriftlig kommentar till TT.
Hon anser att Sverige är på väg att halka efter Europa.
"Mer än 100 städer runtom i Europa har redan upphandlat delad mikromobilitet. För operatörerna skapas ordentliga förutsättningar att bedriva en hållbar verksamhet, samt fortsatt innovera och investera lokalt."