Det nya systemet kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och ska ge en effektivare planering och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om trafikering och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.
Skiftet sker under natten mot söndagen.
Systembytet funkar dock inte på ett tillfredsställande sätt för godstransporterna, och om det blir problem där kommer även övrig trafik att påverkas eftersom systemet hänger ihop, säger Pierre Sandberg, förbundsordförande för branschorganisationen Tågföretagen.
– Det är ett sammanhängande system och ifall ett godståg stannar, kommer all trafik bakom det tåget att behöva stanna, säger Pierre Sandberg.
Inte tillräckligt med tid
Anledningen till systembytet är att det tidigare sättet att planera inte fungerat tillfredsställande. I fredags hölls ett möte mellan godstransportföretaget Green Cargo och Trafikverket för att hitta en lösning för hela godstransportbranschen.
– Ibland behöver godståg ledas om. Men en utmaning med nya systemet har varit att om man vill flytta på ett tåg så flyttar man planeringen för alla andra tåg framåt, säger Sandberg.
Tågföretagen har tidigare varnat för att tiden att testa det nya systemet har varit för knapp. Pierre Sandberg anser att man kanske skulle ha väntat ett år med att implementera systemet.
Det nya systemet består av flera olika delar, och enligt Trafikverket kommer bara en del av det tas i bruk under söndagen för att undvika att det blir för mycket ny teknik för tågpersonalen.
– Vi kör inte igång alla saker samtidigt, vi kör pö om pö och funkar en sak lägger vi till nästa, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Tagit in mer personal
– Som det ser ut just nu kollar vi på förberedelserna inför systembytet och det ser ut att allt är som det ska. Det är snarare så att om det skulle bli ett omslag i väderleken, så kanske vi behöver göra förändringar.
TT: Bör man vara orolig inför att tåget imorgon?
– När man gör ändringar i systemet, kommer det uppstå en del händelser. Därför har vi tagit in mer personal för att hålla igång den delen där man behöver ändra om i tågplanen för godstågen.
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana uppgav tidigare i veckan att man har identifierat eventuella risker och har en plan för hur man ska hantera dem – bland annat kan tågtrafiken reduceras under söndagen.
Arbete utan betalning
Myndigheten har även uppmanat anställda att komma in och arbeta utan betalning med vissa arbetsuppgifter under söndagen.
Fackförbundet ST ser inga problem med, skriver förbundets tidning Publikt.
– Nej, det gör jag inte. Det här kom man på i ett sent skede och jag kan inte kritisera dem för det. De frågar om man vill ställa upp gratis och vi vill inte förbjuda våra medlemmar att ställa upp om de vill göra det, säger ST:s avdelningsordförande Jerk Wiktorsson till tidningen.
Enligt facket har ett 40-tal personer anmält intresse.
– Däremot finns särskilda regler för att jobba nära spårområdet. Så våra medlemmar ska inte vara ute på plattformar, för det finns säkerhetsbestämmelser kring det. Men de får gärna vara i vänthallen om de vill, säger Wiktorsson till Publikt.