Ljusare tågläge – men SJ:s problem inte lösta

Efter hundratals inställda avgångar ser läget bättre ut för tågtrafiken i Mälardalen, enligt SJ. Samtidigt kvarstår problem med schemasystemet.
–Folk jobbar bokstavligen dag och natt med att lösa det här, säger kommunikationschefen Claes Lindholtz.

Tågresenärer mellan bland annat Stockholm och Västerås har drabbats av inställda avgångar i november efter SJ:s schemastrul. Arkivbild.

Tågresenärer mellan bland annat Stockholm och Västerås har drabbats av inställda avgångar i november efter SJ:s schemastrul. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafik2021-11-26 20:39

Tågproblemen i Mälardalen och Bergslagen är inte över – under fredagen har 29 avgångar ställts in, varav 17 har ersatts med buss.

Sammanlagt har SJ ställt in hundratals tåg de senaste två veckorna på grund av personalbrist. Detta till följd av ett nytt planeringssystem för schemaläggning som använts felaktigt.

Jämfört med förra fredagen då runt 100 avgångar ställdes in på ett dygn ser dock läget inför helgen betydligt ljusare ut, enligt tågbolaget.

– Vi har haft stora utmaningar de senaste veckorna, men nu börjar det se bra ut. På lördag, söndag och måndag kommer vi inte att ställa in några tåg, säger Claes Lindholtz, kommunikationschef på SJ.

Ska fixa buggar

Samtidigt är problemen med schemaplaneringen fortfarande inte helt lösta och på tisdag ser sju tåg ut att behöva ställas in.

– Det vi har kvar att göra är att fortsätta förbättra hur vi använder vårt nya planeringssystem samt att fixa de kvarvarande buggar som finns, säger Claes Lindholtz.

Redan tidigare i veckan stod det klart att SJ inte skulle lyckas lösa problemen tills i dag, vilket först var prognosen.

"Högst prioriterat"

Än så länge finns ingen ny prognos för när problemen kan vara helt åtgärdade.

– Jag kan inte säga exakt när vi är klara, men det här är den högst prioriterade frågan på SJ just nu. Vi använder alla resurser och folk jobbar bokstavligen dag och natt med att lösa det här, säger Claes Lindholtz.

De senaste veckornas schemastrul har skapat frustration både bland personalen och hos Mälardalstrafik, som är SJ:s uppdragsgivare. Bolaget har tidigare uppgett att de förbereder en formell begäran om antingen inställda betalningar till SJ eller skadestånd för de inställda avgångarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!