I sin sammanställning har man tittat på de mest sålda elsparkcyklarna hos fem av de marknadsledande återförsäljarna. Modellerna har undersökts utifrån transportstyrelsens krav på elsparkcyklar, som att den exempelvis endast får gå i max 20 kilometer i timmen och ha en maxbatterieffekt på 250 watt för att få köras på allmän väg.
Hans Cassepierre, utredare på väg och järnvägsavdelningen vid Transportstyrelsen, säger att det är svårt för folk att veta vilken elsparkcykel man ska välja om man vill använda den för att exempelvis köra till jobbet.
– Otroligt många springer till oss och läser upp vad det står på sidan eller berättar vad de köpt för cykel, men fortfarande fattas det jättemycket väsentlig information, säger Hans Cassepierre.
Netonnet, som är en av återförsäljarna, menar att de tar sitt ansvar och informerar kunderna men att det är viktigt att individen använder produkten på det sättet som är tänkt.
Enligt Hans Cassepierre borde vissa elsparkcyklar klassas som EU-mopeder för att få användas i trafiken.
– De har helt andra krav än cyklar. Swishar man fram i 30-40 på en elsparkcykel ska du ha körkort och den ska vara registrerad.