14 procent av alla persontåg var försenade under det första kvartalet av 2022, rapporterar Ekot. Det är tre procentenheter mer än under motsvarande period i fjol och de sämsta kvartalssiffrorna sedan mätningar började genomföras 2013, enligt statistik från Trafikanalys.
Sämst på att hålla tidtabellen var långdistanstågen. En tredjedel av dessa var mer än fem minuter försenade eller inställda.
– Det är ganska allvarligt. Tågen är inte bara försenade utan de är försenade ganska lång tid. Då är risken stor att resenären inte hinner fram i tid och att man inte väljer tåget nästa gång man ska åka, säger Bo-Lennart Nelldal, professor i tågtrafikplanering på Kungliga Tekniska högskolan, till Ekot.
Enligt hans uträkningar kan samhällskostnaderna för tågförseningarna ligga på runt två miljarder kronor. Siffran är inte exakt utan endast en uppskattning eftersom man inte vet exakt hur många som rest med varje enskilt försenat tåg. Kostnaden handlar bland annat om att personer kommer försent till sina jobb.