På fredag har två veckor gått sedan SJ meddelade att "enstaka avgångar" kommer att ställas in den närmaste tiden på grund av personalbrist till följd av problem med ett nytt planeringssystem för schemaläggningen.
Förra fredagen ställdes ett 100-tal avgångar in. Problematiken har fortsatt under helgen och pågår än i dag. Runt 30 tåg ställdes in på tisdagen och ett liknande antal är beräknade per dygn hela veckan ut.
Problemen fortsätter
Den första prognosen kungjorde att trafiken skulle rulla som vanligt från och med fredag. Men så blir det alltså inte, uppger SJ för TT på tisdagen.
– Vi kommer fortsatt behöva ställa in avgångar efter fredag, men vi har de värsta nivåerna bakom oss, säger presstalespersonen Anton Almqvist-Källén.
Samtidigt framhåller han att de flesta missade avgångarna har kunnat och fortsättningsvis kommer att kunna ersättas med bussar.
Situationen har skapat frustration och ilska bland personalen på det statliga bolaget. I en artikel i Arbetet i fredags vittnade personal om konsekvenserna.
Till dessa hör arbetspass som staplats på varandra med kort vilotid emellan, bokade hotellnätter som plötsligt försvunnit och tågvärdar som planerats in på lokförarpass.
Heligt förbannade
I Mälardalen kör SJ på uppdrag av Mälardalstrafik, som alltså också drabbas av schemastrulet.
– Vi är de första att erkänna att vi inte levererar som vi ska. Vi har dagliga avstämningar med de drabbade bolagen, säger Almqvist-Källén.
Mälardalstrafik förbereder just nu en formell begäran om antingen inställda betalningar till SJ eller skadestånd för de inställda avgångarna. Bolagets ledning och juridiska experter ser över avtalen för att hitta lagligt stöd för sina krav
– Det här eskalerar. Tidigare var vi upprörda. Vi gav SJ både en, två och tre chanser, men de kommer inte tillrätta med problemet utan det blir bara värre och värre för pendlarna och tågtrafiken i Mälardalen. Nu har gränsen passerats, nu är vi inte upprörda utan heligt förbannade, sade styrelseordförande Kristoffer Tamsons (M) i förra veckan.