– Sedan MTR införde ensambemanning på 50 procent av pendeltågstrafiken har det kommit in så mycket olika incidenter till skyddsorganisationen som gör att nu räcker det, nu lägger vi ett stopp, säger Tomas Fröstberg, ombudsman och regional skyddsombud på fackförbundet ST.
Fackförbundet hade gett MTR en tidsfrist till fredag klockan 14 att besluta om åtgärder för att förhindra fler allvarliga incidenter. När tidsfristen löpte ut fattades beslut om skyddsstopp.
– Grundkravet från skyddsombuden är att varje tåg ska framföras med minst lokförare och ytterligare en person med säkerhetstjänst och det är tågvärdar och lokförare i dag som har den typen tjänster, säger Tomas Fröstberg.
Kan bli nytt kaos
I veckan gick tågförare för pendeltågen i Stockholm under tre dagar ut i vild strejk – en olovlig strejk organiserad av enskilda medarbetare – som orsakade kaos i pendeltrafiken. Nu hotar nytt pendelkaos.
– Vi stoppar inte pendeltågstrafiken, vi stoppar ensamarbetet. Det är väldigt viktigt att hålla isär, understryker Tomas Fröstberg och menar att bollen ligger hos MTR.
Även Storstockholms Lokaltrafik (SL) pekar på MTR:
"Vi har precis tagit del av uppgifter om skyddsstopp och vet inte i nuläget vad det kommer att innebära", skrev Claes Keisu, pressansvarig på Trafikförvaltningen i Region Stockholm, till TT på fredagseftermiddagen.
Han konstaterar ändå att ett stopp sannolikt får "stor påverkan" för de cirka 150 000 resenärer som dagligen reser med pendeltågen. För att ersätta ett enda fullsatt pendeltåg krävs 20–25 bussar och det är praktiskt taget omöjligt att ersätta pendeltågen med bussar, enligt SL.
Tågvärd på hälften
Så här kommenterar MTR:s presschef Erik Söderberg det aviserade stoppet:
– Vi hanterar det enligt gängse process i dialog med Arbetsmiljöverket och våra skyddsombud.
TT: Tycker MTR att skyddsstoppet är omotiverat?
– Vi har gjort över 20 riskanalyser och riskbedömningar tillsammans med våra skyddsombud. Sedan den 5 december har vi på uppdrag av Trafikförvaltningen framfört pendeltåg utan tågvärd och vi ser inte vi haft fler rapporteringsincidenter än tidigare under den perioden, svarar Erik Söderberg och påpekar att mer än hälften av pendeltågen går med tågvärd och inte påverkas.
Nu återstår för Arbetsmiljöverket att uttala sig och MTR hoppas på snabb hantering, det vill säga ett svar före klockan 9 på måndag.
– Det ska göras en bedömning om det verkligen är fara för liv och hälsa för personalen, säger pressekreterare Sonya Aho på Arbetsmiljöverket till TT.