Totalt ingick mer än 5 300 fordon i fartmätningen som skedde i Storstockholm och Uppsala, på sträckor med olika fartgränser.
Resultatet vid skolor, där 30 kilometer i timmen var högsta tillåtna hastighet, sticker ut. I kategorin tunga fordon, där bussar och tunga lastbilar finns, körde 92 procent fortare än tillåtet. När samma mätning gjordes förra året var det 80 procent.
Om man ser på alla sorters yrkestrafik, var det 79 procent som körde för fort vid skolorna – en markant ökning. I studien 2020 var andelen fortkörare "bara" 64 procent.
Å andra sidan hade den genomsnittliga överträdelsen sjunkit mellan mätningarna, från 6,1 till 2,7 kilometer i timmen.
Bussar kördes i snitt 3,4 kilometer i timmen för fort vid skolorna. Ingen höll sig inom fartgränsen.
– Att man inte respekterar hastighetsgränsen vid skolor känns förvånande, säger Anders Kullgren.
Stabilt på låg nivå
Som helhet, på alla olika kontrollerade sträckor, gav årets studie ungefär samma resultat som mätningen förra året. 70 procent av yrkestrafiken överskred gällande fartgräns. 24 procent, alltså ett fordon av fyra, kördes mer än tio kilometer i timmen för fort.
Folksam har gjort motsvarande fartmätningar av yrkestrafik sedan 2018. Då körde 58 procent för fort. Sedan blev efterlevnaden av hastighetsgränser sämre, och har nu "stabiliserats" på en låg nivå.
Bland taxibilar kördes fyra av fem för fort i årets mätning. Därmed är taxi värsta bransch, liksom tidigare år.
– Jag tror att det handlar om ett invant mönster, säger Anders Kullgren.
– Taxi jobbar med det här problemet sedan fler år tillbaka, helt klart. Men vi ser ingen förbättring i siffror, tyvärr.
Kollar inte köer
I dessa studier kontrolleras enbart fordon där föraren haft möjlighet att köra i sin egen takt, så kallad "opåverkad trafik". I köer görs ingen fartmätning.
– Detta visar regelefterlevnaden, säger Anders Kullgren om mätmetoden.
Om förarnas tankegång är att "ingen trafik i vägen – då kan jag köra lite fortare", så ger trafikforskaren inte mycket för det.
– Man ökar risken att köra på oskyddade trafikanter, framför allt vid skolor. Och man ökar skaderisken för den som blir påkörd, framhåller Anders Kullgren.
Mätningen har gjorts under dagtid på vardagar. Folksam planerar att utvidga studien till flera delar av landet nästa år.