I en vanlig personbil är det antalet säten som avgör hur många passagerare man får ha. För A-traktorer gäller andra regler. Där styr i stället om passagerarna är så många, eller placerade på ett sådant sätt, att det blir trafikfarligt.
Att antalet passagerare inte regleras i lagen är något som utnyttjas flitigt, intygar Petter Wahllöf, gruppchef vid trafikpolisen i Karlskrona.
– Jag skulle säga att det är ganska vanligt, framför allt att man tränger in ganska många i kupén.
– Och förarna har hyfsat bra insikt i att lagen har luckor. De brukar vara rätt snabba med att säga att det inte står något i lagen om hur många man får vara.
Böter på plats
Nu öppnar en dom i Uddevalla tingsrätt för att fler poliser ska kunna bötfälla på plats om man bedömer att passagerarna är så många eller sitter så att det kan utgöra en trafikfara. Ordningsboten på 1 000 kronor får föraren betala.
– Möjligheten att utfärda böter har funnits tidigare men det är kanske så att den kommer att tillämpas i större utsträckning nu om det finns en fara – det ska man vara medveten om som A-traktorförare, ägare och förälder.
En A-traktor får inte ha passagerare i baksätet. För att den ska vara godkänd får bakdörrarna inte gå att öppna och en skiljevägg eller galler ska förhindra att passagerare kan ta sig över till baksätet från framsätet. Men det förekommer att man bygger om A-traktorn efter att den godkänts, berättar Petter Wahllöf.
– Det är vanligt att man öppnat upp dörrarna och tagit bort gallret, men då är det inte längre en traktor.
Om A-traktorn inte längre är en traktor är den en personbil och kräver ett annat körkort, något som en dom i Svea hovrätt nu slagit fast.
Den som kör en A-traktor som kan ta passagerare i baksätet kan göra sig skyldig till olovlig körning om den saknar körkort för personbil. Det kan till exempel innebära indraget körkortstillstånd om man håller på att ta B-körkort.
– Då har det ingen betydelse om den inte kan gå fortare än 30 kilometer i timmen, förtydligar Petter Wahllöf.
– Sedan är det ett uppsåtsbrott – du måste veta om eller vara likgiltig inför att du bryter mot lagen. I många av fallen finns det ett uppsåt eftersom man själv byggt om A-traktorn.
Betonar föräldraansvar
De senaste åren har antalet A-traktorer fullkomligt exploderat och lagstiftningen har inte riktigt hängt med. Förutom att det inte finns några regler för antal passagerare, krävs det inte säkerhetsbälte och det går ofta fortare än tillåtet. Det har gjort att olyckorna skjutit i höjden.
Petter Wahllöf kan inte nog betona föräldraansvaret.
– Majoriteten av de här fordonen ägs av föräldrarna. Förarna är 15–16 år och det finns en anledning till att de inte får ta körkort för personbil – de är inte mogna för det.
Den som äger ett fordon har också ansvar för det. Tillåter man att ens barn kör runt i ett fordon de inte har körkort för kan man själv göra sig skyldig till brott.
– Är du ägare till en A-traktor som byggts om så att den utgör en personbil och tillåter någon utan körkort att köra den, så kan du göra dig skyldig till tillåtelse till olovlig körning. Blir du fälld innebär det dagsböter. Plus att det kan påverka ditt körkort.
– Men grunden är att man ska vara rädd om sina barn. Böterna och att man kan bli straffad är sekundärt. Se till att era barn och ungdomar kör i trafiksäkra fordon, helt enkelt.