Isbrytningen har under den senaste avtalsperioden klassats som en samhällskritisk resurs och de anställda kommer sannolikt också få ett förändrat uppdrag i framtiden, med ett till exempel ökat samarbete med Försvarsmakten.
Därför har Sjöfartsverket beslutat sig för att inte längre upphandla driften.
"Vår nuvarande leverantör har gjort ett utmärkt jobb och vi har varit väldigt nöjda. Samtidigt är det nya förutsättningar i dag och vi behöver se till helheten, både vad som är bäst för medarbetarna och för Sjöfartsverket", säger Fredrik Backman, rederidirektör i ett pressmeddelande.
Det nuvarande avtalet uppgår till 350 miljoner kronor per år och det är 180 personer som bemannar fartygen. Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.
Långsiktigt innebär beslutet en besparing även om det initialt innebär förhöjda kostnader.
"Avsikten är att erbjuda medarbetare på isbrytarna att fortsätta utvecklas inom vår organisation", fortsätter Fredrik Backman.