Olyckorna ökar när a-traktorerna blir fler

Tvåhundra personer skadades i a-traktorolyckor fram till och med augusti i år. Det är nästan lika många som under hela förra året. Även olyckor med elsparkcykel ökar och huvudskador är vanliga.

Antalet a-traktorer har ökat och med detta även personskadorna. Arkivbild.

Antalet a-traktorer har ökat och med detta även personskadorna. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Trafik2021-11-17 20:27

För två år sedan fanns lite över 25 000 a-traktorer och epa-traktorer registrerade i vägtrafikregistret. Nu finns det cirka 43 000. Med ökningen av antalet fordon har också antalet skadade ökat.

Under 2019 skadades 146 personer i olyckor med a-traktor, förra året skadades 214 personer. Och fram till och med augusti i år har 200 personer skadats.

– Vi ser en markant ökning av antal olyckor med a-traktorer och ökningen av skadade är proportionerlig med ökningen av antalet traktorer, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen.

Regler ses över

Ökningen av antalet traktorer började när Transportstyrelsen ändrade reglerna 2020 och det blev enklare att bygga om en vanlig bil till en a-traktor. Med anledning av att antalet olyckor ökat har regeringen bett Transportstyrelsen att analysera reglerna för traktorer.

En skärpning av reglerna för a-traktorer kan bli aktuell. Transportstyrelsen ska bland annat se över den rådande hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen, möjligheten att försvåra att hastighetsspärren manipuleras samt behovet av skärpta säkerhetskrav.

Även elsparkcyklar

Transportstyrelsen har även studerat olycksutvecklingen för elsparkcyklar. Sedan 2016 har det skett tre dödsfall där elsparkcyklar har varit inblandade.

Mellan 2016 och 2018 inträffade cirka 20 personskadeolyckor per år med elsparkcykel. Året därefter ökade antalet till 714 olyckor. Under 2020 registrerades 826 olyckor och fram till och med augusti i år har det registrerats 1 056 olyckor.

Men troligtvis har det skett betydligt fler olyckor de två sistnämnda åren, enligt Khabat Amin som uppskattar att det finns ett bortfall på 30-40 procent.

– Statistiken om cykelolyckor baseras på rapporter från sjukhusen och under pandemin har de inte rapporterat in alla fall på grund av den ökade arbetsbelastningen. Jag noterar också att jämfört med elcyklarna, som kör ungefär lika snabbt som elsparkcyklarna, så blir det fler ansikts- och huvudskador när elsparkcykel är inblandad, säger Khabat Amin.

Fakta

A-traktor

År/antal personskadeolyckor

2016 109

2017 130

2018 115

2019 146

2020 214

2021* 200

* T.o.m. augusti månad

Uppgifterna gäller enbart för olyckor som rapporterats till Transportstyrelsen från polisen och/eller akutsjukvården

Ursprungstanken med a-traktorernas föregångare, de så kallade epa-traktorerna, var att de skulle kunna fungera som arbetsfordon inom lantbruket. Ombyggda bilar kunde registreras som epa-traktorer fram till den 1 april 1975, efter det registreras den här typen av bilar endast som a-traktorer.

Förra sommaren ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till a-traktorer. När en bil byggs om till a-traktor ska den maximalt kunna uppnå en hastighet på 30 kilometer i timmen och det ska endast med stor svårighet gå att öka hastigheten.

Sedan sommaren 2020 accepteras en elektronisk spärrning med bilens ordinarie databox. I en manipulerad a-traktor kan det räcka med en liten fjärrkontroll för att kunna växla mellan a-traktorläge och ett läge där motorn fungerar som i en vanlig bil. I a-traktorn är det heller inget bältestvång och bakom ratten kan det sitta en 15-åring med mopedkörkort.

Det är vanligast att Volvobilar byggs om. 57 procent av de registrerade a-traktorerna ombyggda Volvobilar. På andraplatsen återfanns Nissan (12 procent), BMW (5 procent), Suzuki (5 procent).

Källa: Transportstyrelsen/TT

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!