– MTR skulle ha lyssnat på personalen tidigare, och även facket. Det har pågått så himla länge så jag förstår att de strejkar nu, säger Sewit Mogos som hade tänkt ta pendeltåget norrut från centralstationen.
Hon har precis kommit hem från Göteborg med sin dotter och hade missat att det var strejk. Däremot är hon inte förvånad över att det är problem i pendeltågstrafiken.
– Det känns som att det har varit strul jättelänge. Antingen personalbrist eller någonting annat. Det kommer ju bli att folk tar bilen i stället. Nu ska vi ta taxi som SL står för, så det här blir inte hållbart för någon, säger hon.
Strejken inleddes klockan tre natten mot måndag och ska pågå under tre dagar. Att den är "vild" innebär att den organiserats av enskilda medarbetare och inte stöttas av facket.
Bakgrunden är ett beslut om att tågvärdarna avvecklas och att förarna jobbar ensamma på tågen.
"Litar inte på MTR"
Flera av lokförarna som samlats utanför Centralstationen är rädda att gå ut med namn och bild.
– Vi litar inte på MTR, säger en av dem.
– De vet förmodligen att vi är här, men ändå, säger en annan.
MTR, som driver pendeltågstrafiken på uppdrag av Stockholms lokaltrafik, kräver sjukintyg från dag ett med anledning av strejken.
Seko: S svek vallöfte
Fackförbundet Seko, som organiserar merparten av lokförarna, har tagit avstånd från strejken. De anklagas av både lokförare och resenärer för att ha struntat i medlemmarnas önskemål, men svarar i en skriftlig kommentar att de gjort allt de kunnat – och att kritiken borde riktas mot den politiska majoriteten i Stockholm.
"Vi har opinionsbildat, vi har förhandlat, vi har ställt krav på politikerna", säger förbundsordförande Gabriella Lavecchia i ett sms till TT.
"Sen är det ett riktigt dåligt politiskt beslut som ligger bakom att tågvärdarna ska avvecklas. Trots att Socialdemokraterna lovade att tågvärdarna skulle få vara kvar så svek man det löftet efter valet".
S hänvisar till Anton Fendert (MP), som är trafikregionråd i Stockholm. Han sade tidigare till TT att strejken inte kommer att påverka beslutet om att avveckla tågvärdarna.
Att tågvärdarna ska avvecklas har tidigare förklarats med att de hade en begränsad roll och att det nu blir möjligt att ha fler kundservice- och trygghetsvärdar ute bland resenärerna.