Det statliga forskningsinstitutet VTI har genomfört en förstudie där man undersökt orsaken till hur det kommer sig att landsvägar och trafikleder drabbas av fenomenet att de blir polerade – det vill säga helt släta.
Detta sedan ett flertal svårförklarade olyckor inträffade under hösten 2018 på E4/E20 där vägbanan uppfattades som slirig.
"Läget är allvarligt med tanke vilka krav på friktion Trafikverket ställer och att flertalet vägar som vi har undersökt visar sig ha sämre friktion. I vår förstudie har vi börjat med att lyfta fram några möjliga orsaker", säger Henrik Bjurström, projektledare och forskare på VTI, i ett pressmeddelande.
Förutom ökad trafik i form av bland annat större och tyngre fordon tros också användandet av friktionsdäck, det vill säga vinterdäck utan dubbar, påverka. Dessa polerar vägbeläggningen mer än till och med sommardäck, skriver VTI.
När sedan traditionella dubbdäck inte används minskar också uppruggningen av vägbanan under vintertid och i vissa fall upphör helt.
Problemet har dock spridit sig från att tidigare ha mest berört ställen som cirkulationsplatser, skarpa kurvor eller trafikljus, skriver VTI.
En lösning på problemet skulle enligt myndigheten kunna vara en annan typ av vägbeläggning där man slutar använda slitstarka stenmaterial som porfyr för att därigenom få till friktion.
"På dem biter inte den nya typen av dubbar så att den ruggar upp ytan. I stället blir stenarna polerade till att bli släta och hala", säger Henrik Bjurström.