Polisen har varit tydlig: A-traktorerna har över huvud taget inte något existensberättigande.
Efter att Transportstyrelsen på tisdagen presenterade sina förslag för regelskärpningar för A-traktorerna, håller Erling Andersson, kommissarie på polisens nationella operativa avdelning (Noa), fast vid sin ståndpunkt.
– I nuvarande regelverk tycker vi att det är tydligt att de, så som de används och så som de är byggda, inte har något existensberättigande, säger han och fortsätter:
– Men ser man till att de här ändringarna blir gjorda fort – väldigt fort – kanske intresset svalnar och att olycksfrekvensen går ner.
Svårare att manipulera
Bland Transportstyrelsens förslag finns bland annat krav på att man ska använda bälte, det ska inte vara fler passagerare än platser och det ska bli svårare att manipulera hastighetsbegränsningen.
Andersson säger att Transportstyrelsen har gjort ett bra jobb utifrån uppdraget och att de ändå har lyssnat på polisens synpunkter.
Han anser att det allra viktigaste förslaget är försvårandet av manipulation.
– Det är det som har eskalerat. Vissa (A-traktorer, reds.anm) går väldigt fort. Och de framförs av barn mellan 15 och 18 år, som absolut inte har varken erfarenhet eller förmåga att göra de bedömningar som en vuxen har.
Tillräckligt många
Andersson anser vidare att man borde begränsa nyregistreringar av A-traktorer. Det finns 50 000, det är tillräckligt, menar han.
Och om man gör förändringar på de A-traktorer som nu finns, ska det inte gå att återställa dem till det gamla regelverket, säger Andersson.
– Det här ska ju vara en traktor. Det får inte finnas några ungdomsbilar enligt EU:s regelverk. Det är mycket svårt att hävda att det här är traktorer.