Pressat läge för tågen i jul: "Det är skört"

Ett nytt planeringssystem och sjukdom bland personalen pressar SJ och Trafikverket inför årets stora reshelg. Nu finns en oro för problem i jultrafiken.
–Just nu ser det ut att funka, men det är skört, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

Ett väderomslag eller en nedriven kontaktledning skulle kunna ställa till det i jul, enligt SJ. Arkivbild.

Ett väderomslag eller en nedriven kontaktledning skulle kunna ställa till det i jul, enligt SJ. Arkivbild.

Foto: Jessica Gow/TT

Trafik2022-12-21 13:34

Julen är en av årets största reshelger för tågbolagen – och den första sedan Trafikverkets digitala planeringssystem togs i bruk den 11 december.

Enligt SJ:s presschef Tobbe Lundell påverkas inte resenärerna hittills i julveckan, men bakom kulisserna arbetar bolagets it-anställda och trafikledning hårt för att hantera de tekniska fel som upptäckts efter systemskiftet.

– Det kräver mycket resurser så vår trafikledning börjar bli sliten. Just nu ser det ut att funka, men det är skört. Vi är oroliga för andra större störningar, alltså någon yttre påverkan som kommer att kräva resurser, för då tror vi att det kan uppstå störningar när det blir intensiv trafik, säger Tobbe Lundell.

Några exempel på oförutsedda händelser som skulle kunna ställa till det i jul är ett väderomslag eller en nedriven kontaktledning.

– Vi har redan sett att om man till exempel behöver leda om tåg på grund av en händelse så har Trafikverket efter sitt systemskifte jättestora problem med att ge ut nya tågnummer. Det tar väldigt lång tid för dem och det kan få väldigt stor negativ påverkan, säger Tobbe Lundell.

"Extra resurser"

Enligt Trafikverket ser det ut som om tågen kommer att gå som planerat i jul men situationen är "väldigt tuff", enligt presschefen Bengt Olsson. Han anser dock att myndigheten har gjort allt den kunnat inför helgerna.

– Vi tycker att vi har gjort en planering som ska hålla över jul och nyår. Vi har satt till alla klutar, vi har plockat in extra personal och personer som har jobbat med trafikledning tidigare, om det skulle hända något som vi inte har kunnat planera för.

De extra resurserna har satts in på samtliga åtta trafikcentraler i landet. Dessutom kommer alla banarbeten, utom akuta jobb, att vara pausade under julen. På frågan om huruvida Trafikverket arbetar med att förbättra omledningen av tåg, svarar Bengt Olsson:

– Den frågan är löst helt och hållet, så det är ingen utmaning längre.

Hoppar in på lediga dagar

Men det är inte bara systembytet som pressar inför jul – utan också det ansträngda sjukdomsläget bland personalen. För att klara jultrafiken behöver SJ-anställda jobba övertid och bolaget har erbjudit mer betalt för att försöka få in extrapersonal, uppger Olle Blomberg, huvudskyddsombud på SJ, för tidningen Arbetet.

Trots höga sjukskrivningstal ser dock SJ:s Tobbe Lundell positivt på läget.

– Vi har många som går in och jobbar på lediga dagar och vi har också timanställda som vi sätter in. Det ser bra ut, vi är inte helt färdiga men vår personalfunktion jobbar med att ringa in folk, så det pågår fortfarande ett arbete med att fylla alla vakanser, säger han.

Smittspridningen i samhället märks även på Trafikverket – vilket oroar mer än vädret och händelser i trafiken som myndigheten är van att hantera.

– Vi har en hel del som är sjuka inom vår trafikledning. Vi går rätt tungt med vår personal just nu, så de har en tuff tillvaro för stunden, säger Bengt Olsson och tillägger:

– Vi hade en utmaning i Malmö när tio anmälde sig sjuka i går morse och det tog en stund innan vi hade kallat in extra folk. Men än så länge har vi löst det på samtliga ställen. Sedan får vi se hur vi löser trafiksituationen om det skulle bli ytterligare sjukskrivningar.

"Koll på läget"

I fjol ställde SJ in cirka 30 avgångar per dag under julveckan till följd av sjukdom bland personalen och tidigare schemastrul. Men i år kan resenärerna än så länge andas ut – i skrivande stund finns inga besked om inställda tåg.

– I fjol hade vi på SJ lanserat ett helt nytt planeringssystem som satte käppar i hjulet för oss. Vi hade inte kontroll på läget och hade många tjänstgöringsscheman som var väldigt ineffektiva. Vi simmade i lervälling för att rätta upp situationen dag för dag. I år har vi en helt annan situation när vi har koll på läget, säger Tobbe Lundell.

Till följd av lokförarbrist har dock både SJ och MTR tvingats att reducera trafiken under året och i de nya tidtabellerna från den 11 december.

– Vi har anpassat vårt utbud i grunden. Det vi verkligen jobbar för är att vi ska köra alla avgångar vi sålt biljetter till. Vi jobbar också intensivt med nyrekrytering, egen lokförarutbildning och en rad åtgärder, men det är sådant som får effekt först på sikt, säger Tobbe Lundell.

Fakta: Trafikverkets nya planeringssystem

Trafikverkets nya digitala system kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och infördes natten mot den 11 december.

Det nya systemet ska ge en effektivare planering och användning av järnvägen och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om tåglägen och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.

Redan innan systemet infördes höjde bland annat tågoperatörernas branschorganisation Tågföretagen varningsflagg för att det inte hunnit testas tillräckligt.

Den 17 december rapporterade SVT att över 400 fel har rapporterats in sedan systemet togs i bruk, vilket har lett till att personalen inför varje pass får nya instruktioner för hur de ska arbeta.

I samband med detta sade fackförbundet Sekos ordförande Charlotte Olsson till Dagens Nyheter att flera hundra personer har uttryckt sin oro efter systembytet, som har lett till ökad stress för personalen.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson delar inte bilden av felens omfattning, utan menar att över hälften av ärendena har rört frågor om hur man ska arbeta:

De som jobbar manuellt i det nya systemet måste hitta sätt för hur de ska jobba i bland när det uppstår en speciell situation. Det har inneburit att man har fått gå tillbaka och hjälpa dem att hitta rätt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!