Elsparkcyklar är numera en del stadsbilden i flera svenska städer. De förenklar vardagen genom att göra a till b lite smidigare. Samtidigt stör sig många på de färgglada fordonen som skräpar på trottoarer och torg – eller dess förare som bryter mot trafikreglerna.
Per Carlbring, professor i psykologi vid Stockholms universitet och Niklas Laninge, expert på beteendedesign vid psykologkoncernen PBM, anser sig ha lösningen på de trista bieffekterna.
Deras förslag vilar på tre psykologiska drivkrafter: Att våra handlingar i regel är en funktion av dess konsekvenser, att vi avskyr förluster mer än vi gillar vinster och att vi vill följa rådande normer.
För det första föreslår de ett pantsystem där den slarviga får betala och den lydiga belönas.
Därtill vill de införa ett system likt ett lotteri där den som följer reglerna har chans att vinna exempelvis ett års gratis körning.
Slutligen efterfrågar de ett betygssystem där regelbrott eller vårdslöshet i trafiken bestraffas med begränsningar i användningen.