– Vi har haft en del tragiska olyckor med A-traktorer, flera med dödlig utgång, därför är det viktigt att höja trafiksäkerheten för A-traktorer, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Vinterdäckskravet, som rent formellt måste anmälas till EU-kommissionen, är den första åtgärden i ett paket som ska göra A-traktorer mindre farliga för de som sitter i dem och andra i trafiken. Kravet ska vara detsamma som för personbilar, från den 1 december till den sista mars.
Paketet består av delar som Transportstyrelsen lade fram i sin utredning om A-traktorer förra året. Det handlar bland annat om bälteskrav, att det inte ska tillåtas fler passagerare än vad det finns säten, förarprov, hastighetsgränser samt plomberingar som ska hindra att A-traktorer kan köras över tillåten hastighet.
Enligt Andreas Carlson körs merparten av alla A-traktorer med vinterdäck redan, men det finns inget krav på det.
– Det är viktigt att ha ett lagkrav på det för att alla ska omfattas, säger Carlson.