Antalet A-traktorer har ökat drastiskt de senaste åren. Likaså har antalet olyckor kopplade till fordonstypen stigit. Regeringens nya regler presenterades i början av sommaren och träder i kraft den 31:e augusti.
Regeländringarna i trafikförordningen innebär att den som färdas i en A-traktor måste använda bälte, att passagerare måste sitta på en plats som är avsedd för passagerare och att endast en passagerare får sitta på respektive plats.
Högsta hastighet är 30 kilometer i timmen. Hastighetsbegränsningen införs som komplement till en befintlig regel: att en A-traktor inte får vara konstruerad för att kunna köra i mer än 30 kilometer i timmen.
Flera dödsolyckor
Regeländringarna kommer efter flera uppmärksammade olyckor, varav flera med dödlig utgång. Senast tidigare i augusti dog en 14-årig pojke i samband med en olycka i Växjö och i juni dog en tonåring när hans A-traktor voltade utanför Torsby.
Frågan har även varit uppe på EU-kommissionens bord och ett förslag som bland annat innefattar ett särskilt körkortskrav har skickats vidare till EU-parlamentet och EU-ländernas samlande organ ministerrådet för behandling.
"Tydliga signaler"
Enligt Andreas Carlson (KD), infrastruktur- och bostadsminister, är A-traktorer viktiga för ungdomars frihet. Samtidigt är, hävdar han, skärpta regler nödvändiga.
"De regler som vi nu inför skickar tydliga signaler till ungdomar som kör A-traktor och underlättar även för polisen som ska övervaka att A-traktorn framförs på ett säkert sätt", sade Andreas Carlson i en kommentar i juni.
Regeländringarna gäller för den som färdas i en bil som är ombyggd till traktor, alltså en A-traktor. Däremot berörs inte de som färdas i vanliga traktorer, exempelvis jordbrukstraktorer, av de nya reglerna.