När flygtrafiken åter har kommit igång igen efter pandemin sätts den under hård press vilket kan gå ut över flygsäkerheten. EASA listade redan 2020 risker vid en återstart av flygtrafiken.
Jan Ohlsson, oberoende flyganalytiker, anser att två år av färre flygningar har gjort flygpersonalen ovan, vilket har lett till vissa typer av incidenter.
– Till exempelvis att vid landning komma in med lite för hög nos och slå i stjärten på vissa flygplanstyper eller att rutscha av banan har också hänt, säger han till radion.
Även om dessa incidenter inte har varit många anser han att det finns en liten risk då personalen är ringrostig eller till och med oerfaren och med avsaknad av övning.
Snabba omställningar inom flygbranschen som att exempelvis ändra sina flygrutter eller anlita personal från andra bolag, kan också vara en risk för säkerheten, säger Staffan Söderberg, sektionschef för flygbolag på Transportstyrelsen.
– Jag vill påstå att flygsäkerhetsnivån fortfarande är på en nivå så att man ska känna sig trygg, men det är inte tu tal om att systemet är satt under hård press och att det här ställer krav på att de skyddsbarriärer som finns fungerar, säger han till Ekot.