Mellan två och sju personer har omkommit i trafiken under midsommarhelgen varje år sedan 2013. Dödsolyckorna har inträffat på olika platser i landet.
– Förra året omkom sex personer. Vi hoppas att ingen ska omkomma framöver, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Nyktra förare och att hastighetsbegränsningarna hålls är två viktiga delar för att lyckas med nollvisionen för dödsfall i trafiken, enligt Maria Rosander, trafiksamordnare hos polisen.
– Vi poliser måste jobba med synlighet ute på våra vägar för att få högre efterlevnad av trafikregler. De flesta kör lite för fort, säger Maria Rosander.
140 kilometer i timmen
Dagen före midsommarafton hade polisen en stor insats på E6 i höjd med Munkedal. Under två timmar konstaterades över 50 trafiköverträdelser – och 13 körkort drogs in från förare, rapporterar P4 Väst.
Enligt insatschef Anders Schääf rör det sig om personer som har kört i över 140 kilometer i timmen på en 110-väg.
– Man riskerar andras människors liv och hälsa, säger han till P4 Väst.
Att stoppa förare som kör sex till nio kilometer i timmen för fort är annars en prioriterad åtgärd för polisen just nu enligt ett regeringsbeslut, berättar Maria Rosander.
– Kan majoriteten hålla hastigheten så kommer olyckorna att minska och kriminella kommer utmärka sig i trafiken så man hittar dem lättare. Men det är svårmotiverat hos många poliser att ta folk för de lägre hastigheterna eftersom det kunde ha varit vem som helst som de känner som kör så.
Fara för onykterhet
Polisen har tappat lite mark i arbetet med nykterhet i trafiken, säger Rosander. Under pandemin har utandningskontroller av samtliga som stoppas i trafikkontroller pausats för att minska smittspridningen.
Men under midsommarhelgen är det särskilt viktigt att alla som stoppas för till exempel fortkörning eller forcerad körning får göra en blåskontroll, anser Maria Rosander.
– Om folk känner till att risken att åka dit är liten så blir man sämre på att efterleva trafikregler. Det är otroligt viktigt att man inte chansar och kör för tidigt för att man tror att alkoholen har gått ur kroppen, säger Maria Rosander.
Hon tror även att nykterhet i trafiken kan bli något som polisen måste arbeta riktat mot när pandemin avtar.
– Det är en fara med alla som har jobbat hemma och inte använt bil som har fått nya vanor. Man kan ta ett glas vin hemma oftare. Vi måste ha beredskap för att fler kan ha fått riskbruk utan att veta om det. Risken är stor att det följer med till trafiken, säger Maria Rosander.
"Snäll mot gaspedalen"
Pandemin hade annars den positiva effekten att den drog ned trafikvolymen på midsommar förra året, men i år är den i stort sett tillbaka på samma nivå som tidigare, enligt Bengt Olsson. Många väljer dessutom att ta bil i stället för att resa kollektivt för att undvika trängsel.
– Sedan restaurangerna får ha öppet längre så har även bilåkande ökat. Det kommer att vara köer till exempel till Dalarna, även om det inte finns offentliga midsommararrangemang så finns en kultur runt Siljan att fira, säger Bengt Olsson.
Maria Rosander tror ändå att vi kan se lite färre flaskhalsar och lugnare trafik även i år.
– Folk sprider ut resandet mer eftersom man kan sitta i sommarstugan och jobba två dagar före helgen till exempel. Större spridning i trafiken ger färre olyckor, menar hon.
Dagen före midsommar är risken dock hög för köbildning vid traditionella flaskhalsar som Ölandsbron och många bilar kommer att vara på väg ut från Stockholm och Göteborg.
– Europavägarna klarar att svälja mycket trafik, där handlar det mer om att bilister bör köra lugnt och vara snälla mot gaspedalen, säger Bengt Olsson.
För att ta sig till och från sitt midsommarfirande utan olyckor råder Maria Rosander att vara ute i god tid, hålla avstånd och följa trafikregler.
– Mobilen i samband med körning är väldigt farligt. Det är då man kör in i mitträcket eller touchar annan bil eller pendlar i körfältet. Och motorcyklister måste utgå ifrån att bilister inte ser dem, annars riskerar de att göra väldigt farliga omkörningar, säger Rosander.