Skärpta regler på gång för a-traktorer

Det kan bli hårdare körkortskrav och 16-årsgräns för att få köra a-traktor på vägarna, enligt ett förslag från EU-kommissionen. Och den svenska regeringen vill införa bälteskrav.

En Volvo XC 90 ombyggd till a-traktor. EU-kommissionen vill skärpa kraven på körkort för a-traktor och höja åldersgränsen till 16 år. Arkivbild.

En Volvo XC 90 ombyggd till a-traktor. EU-kommissionen vill skärpa kraven på körkort för a-traktor och höja åldersgränsen till 16 år. Arkivbild.

Foto: Tim Aro/SvD/TT

Trafik2023-03-01 12:16

Häromdagen gav EU-kommissionären med ansvar för transporter och trafiksäkerhet, Adina Valean, besked om att kommissionen vill höja kraven för att få köra a-traktor i Sverige. Dels vill kommissionen se krav på ett körkort av typen B1, som inte finns i Sverige nu, och en åldersgräns på 16 år för att få köra a-traktor.

I dag räcker det med att ha fyllt 15 år och ett körkort av typen AM för mopeder. Något körprov krävs inte och inga medicinska tester.

Nu har förslagen som berör a-traktorer lagts fram officiellt. De finns med som i kommissions förslag till reviderat EU-direktiv för körkort, i ett paket för att höja säkerheten på vägarna i EU.

Få ett undantag

Det skickas nu vidare till EU-parlamentet och EU-ländernas samlande organ ministerrådet för behandling. Det kan ta år och frågan är inte avgjord – mycket kan hända på vägen.

Eftersom a-traktorer bara finns i Sverige kan möjligheterna till att få någon form av undantag eller speciallösning eventuellt vara goda. Hittills har a-traktorer haft ett undantag, även om det ursprungligen var ett undantag för fordon som används i jord- och skogsbruk. Det är mycket sällan fallet för dagens a-traktorer, ombyggda vanliga bilar, ibland pickuper och stadsjeepar.

Om Sverige måste införa ett nytt körkort för a-traktorer blir det en stor förändring. Då kommer sannolikt krav på förarprov, teoriprov och medicinska tester.

Minska frihet

Socialdemokraterna vill att infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) så snart det går förklarar för riksdagens trafikutskott vilken linje regeringen tänker sig att driva i de kommande förhandlingarna.

– Jag blir lite bekymrad över att förslagen kan minska friheten, säger Gunilla Svantorp, trafikpolitisk talesperson för S och syftar på unga på landsbygden som har svårt att ta sig fram med kollektivtrafik.

Hon vill se åtgärder som minskar möjligheterna att trimma a-traktorer så att de går lika snabbt som en vanlig bil, samt bälteskrav, till exempel.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har gjort klart att regeringen förbereder krav på bälte i a-traktorer. Och kraven för att få köra a-traktor måste skärpas, dagens ordning med mopedkörkort duger inte.

– Det är inte rimligt, sade Carlson häromdagen.

"Viktig funktion"

Han framhåller att regeringen har en god dialog med kommissionen om krav, samtidigt som a-traktorns framtid måste säkras.

– Det viktiga för regeringen är att säkerställa att ungdomar i Sverige, inte minst i glesbygd där det är långt till busstation och räls, ändå kan ta sig fram på ett tillgängligt och tryggt sätt. Där har a-traktorn en viktig funktion, säger Carlson.

Den svenska regeringen håller för närvarande på och bereder en utredning som Transportstyrelsen har gjort om krav på a-traktorer och de som kör dem. Remissrundan avslutades för några veckor sedan.

Fakta: A-traktorer

En a-traktor är en ombyggd bil och får inte gå fortare än 30 kilometer i timmen.

På några år har antalet a-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt Transportstyrelsen. Olyckorna har ökat.

Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där a-traktorer var inblandade. I höstas dog fyra ungdomar inom loppet av bara tre veckor i olyckor.

I november förra året lade Transportstyrelsen fram en utredning med förslag om krav på bilbälte, endast en passagerare per plats, krav på vinterdäck plus tekniska krav som ska göra det svårare att trimma fordonen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!