Elsparkcyklarna har alltsedan de 2018 gjorde sitt intåg i de svenska storstäderna blivit en alltmer påtaglig del av stadsbilden – samtidigt som de gett upphov till en bitvis hetsig debatt. Diskussionen har under åren rört allt från olycksrisker, hjälmkrav fyllekörning och inte minst parkering – och från och med den 1 september stramas också reglerna för elsparkcykelförarna åt rejält.
"Slutkört"
I juni beslutade regeringen om att införa ett parkeringsförbud mot elsparkcyklar på gång- och cykelbanor. Fordonen ska i stället parkeras vid angivna ställ som kommunerna ansvarar för att sätta upp, alternativt annan uppställningsplats.
I juli kompletterades beslutet med ytterligare ett förbud mot att köra elsparkcykel på gångbanor och trottoarer – och för den som bryter mot förbudet kan straffet bli böter på upp till 500 kronor.
Enligt infrastrukturminister Tomas Eneroth, som meddelade beslutet under regeringens så kallade sommarfika den 28 juli, införs reglerna i ett försök att komma till rätta med den oreda som elsparkcyklarna skapat i storstadstrafiken de senaste åren.
I och med att förbuden införs kommer landets elsparkcyklar från och med den 1 september att omfattas av samma regler som traditionella cyklar.
Kritik från branschen
Beskeden har hittills mötts av blandade reaktioner från elsparkcykelbranschen, där bland annat företaget Voi ställt sig kritiska till regeringens beslut att stoppa körningar på gångbanor och trottoarer.
Enligt företagets egen statistik sker endast runt fem procent av de olyckor där elsparkscyklar är inblandade på gångvägar, medan 95 procent istället sker i trafikfälten.
Det är framförallt storstäderna med Stockholm i spetsen som under de senaste åren har haft problem med med en "kraftig och aggressiv etablering" av elsparkcyklar. Totalt finns cirka 12 000 elsparkcyklar för uthyrning i staden, enligt Stockholms stad.