Stockholms pendeltågstrafik har drabbats av en stor andel inställda avgångar sedan lokförare gått ut i en vild strejk under natten till måndagen.
Det besvärliga läget för pendlarna med störningar och kraftigt begränsad trafik kvarstår under tisdagen. Enligt SL körs ungefär 20 procent av pendeltågen, jämfört med en normal dag.
Kollektivtrafiken har förstärkts med bussar, dels på ett antal delsträckor mot pendeltågens ändstationer och dels för att transportera resenärer till angränsande tunnelbanestationer. Resenärer uppmanas att hålla koll på läget i trafiken via SL:s hemsida eller app.
70-tal strejkar
Den olovliga strejken, organiserad av enskilda medarbetare, inleddes klockan tre natten mot måndagen och ska pågå i tre dagar. Upprinnelsen till lokförarnas protestaktion är ett missnöje med att tågvärdarna har avvecklats, vilket innebär ensamarbete för förarna.
Fackförbundet Seko, som organiserar merparten av lokförarna, har tagit avstånd från strejken.
Enligt preliminära siffror från MTR, som driver pendeltågstrafiken på uppdrag av Stockholms lokaltrafik, deltar ett 70-tal lokförare i strejken.
– Det är fortsatt så att ett antal lokförare på pendeln är aktiva i den här otillåtna aktionen och det får tyvärr konsekvenser för resenärerna, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.
"Har dialog"
MTR uppgav på måndagen att de kräver sjukintyg från dag ett med anledning av strejken. Enligt Erik Söderberg har tågoperatören också en dialog med lokförarna.
– Vi uppmanar ju alla våra medarbetare som inte är i tjänst att återgå till arbete så snart som möjligt. Vi har också en tät dialog med fackförbunden som i sin tur pratar med sina medlemmar och vi är överens med facket om att den här otillåtna stridsåtgärden inte bör fortsätta.
TT: Har ni fått några indikationer på att strejken kommer att förlängas?
– Vi har inte fått några indikationer på att strejken kommer att förlängas. Den enda informationen vi har fått är att den kommer att pågå till och med onsdag.
Pendeltågsresenärer kan därmed sannolikt ta höjd för ännu en stökig dag i kollektivtrafiken. Erik Söderberg säger att MTR hittills inte har fått så mycket information i förväg, vilket har gjort det svårare att sätta in åtgärder som exempelvis extrabussar.
– Vi har så långt det har varit möjligt lyckats göra det, men i och med att vi inte har fått så mycket information på förhand så är det svårt för oss att planera eller säga exakt hur det kommer att se ut i morgon.