– Sverige har historiskt haft fokus på trafiksäkerhet och det är en kombination av infrastrukturåtgärder, medvetna insatser i civilsamhället och trafikfokus i skolan som placerar oss i topp, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet för Riksförbundet M.
Statistiken för länder med lägst antal dödsolyckor i trafiken toppas av Island, medan Sverige hamnar på femte plats.
– Vi har problem med rattonykterheten och en stor andel av dem som dör gör det på vägar med hastigheter på 70 eller 80 kilometer i timmen och där mitträcke och viltstängsel saknas. Vi har en stor ojämlikhet i Sverige där risken är mycket större i skogslänen och på landsbygden, säger Tony Gunnarsson.
Andra prioriteringar
Han säger att en betydande faktor som drar ner standarden på de svenska vägarna är den stora underhållsskulden – närmare 25 miljarder kronor – som innebär att vägunderhåll inte kunnat genomföras på grund av bristande finansiella resurser.
Även polisens prioriteringar bidrar.
– Nykterhetskontrollerna har minskat kraftigt över tid och det beror generellt på resursbrist och att man behövt prioritera grövre kriminalitet.
När det gäller trafiknivån, där faktorer som genomsnittlig pendlingstid och trafikstörningar mäts, får Sverige också sämst betyg av länderna i Norden och Baltikum.
– Väginfrastrukturen har underprioriterats gällande finansieringen. Runt många städer är den inte tillräckligt utbyggd med exempelvis ringleder som kan frigöra trafik från själva staden, och det är ju i städerna en stor andel av befolkningen bor, säger Tony Gunnarsson.
Låg bältesanvändning
I botten av listan, som omfattar 27 länder, återfinns Grekland, USA och Argentina.
I både Grekland och Argentina är den låga bältesanvändningen en bidragande orsak till det dåliga betyget. För USA:s del är rattonykterheten och höga hastigheter två stora anledningar.
Länderna där det är störst risk att dö i trafiken är Saudiarabien, Thailand och Malaysia.