Flixtrain kör i normala fall två eller tre tåg om dagen mellan Stockholm och Göteborg, enligt företagets hemsida. Nu har alla avgångar ställs in till och med nästa måndag, eftersom bolaget har brist på vagnar.
"Vagnsbristen har uppstått som en följd av överflödig makadam på Västra stambanan. Detta har i sin tur orsakat vagnskador på fönster och underreden", skriver Flixtrain i ett mejl till TT.
"Vi hoppas kunna återställa delar av trafiken i nästa vecka", skriver bolaget.
Det är Trafikverket som har ansvaret för tågspåren.
– Vi har en utredning om varför makadam far upp och skadar tågvagnar, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, till TT.
– Det är jättetråkigt när sånt händer, tillägger han.
Sjok av snö och sten
Makadam är krossad sten, som ligger under järnvägsrälsen och stabiliserar banvallens konstruktion. Att makadam kan röras upp av snabbt passerande tåg är inte nytt. Men enligt Bengt Olsson har det inte varit ett problem på flera årtionden.
– Vi har blivit bättre och bättre på att konstruera banvallar, säger han.
I slutet av november fick dock Trafikverket anmälningar från tre tågbolag om fenomenet. Efter den senaste helgen kom en ny anmälan, från företaget som kör loken i Flixtrains tåg.
– Det verkar handla om tåg som kört på en 200-sträcka strax söder om Södertälje. Troligtvis har det också att göra med snö, is och att tågen har hög hastighet, så att snösjok med sten i virvlar upp på något sätt, säger Bengt Olsson.
– Det vi gjort nu är att sopa med en stålborste, för att få bort saker som ligger löst och högt vid rälsen, och kan fara upp när det kommer fartvind från passerande tåg som kör fort, säger Olsson.
Kan få ersättning
Den utpekade sträckan vid Södertälje sköts av en entreprenör.
Tågbolagen kan få ersättning av Trafikverket i efterhand, när skadorna granskats.
– Den som förorsakat skadan betalar, säger Bengt Olsson.
Förutom Flixtrain har även MTR och Snälltåget klagat på att vagnar blivit skadade av makadam från spåren.