Tågbiljetter försenas för vårens storhelger

Natten till onsdag släpper SJ biljetter för våren. Men de som vill resa under påsk och Kristi himmelsfärd får vänta. –Det beror på att Trafikverket inte är klara med sin planering av banarbete, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ.

Vid midnatt natten mot onsdags släpps en del av vårens biljetter från SJ. Men påskens resor dröjer. Arkivbild.

Vid midnatt natten mot onsdags släpps en del av vårens biljetter från SJ. Men påskens resor dröjer. Arkivbild.

Foto: Johan Jeppsson / TT

Trafik2023-01-23 10:47

Det kaos som uppstod när SJ började sälja biljetter till julens avgångar, ska inte uppstå igen vid midnatt mellan den 24 och 25 januari, bedyrar presschefen. När julresorna släpptes i november blev trycket så högt att många kunder inte kom fram på vare sig webben eller appen.

– Nu har vi ett kösystem som bara tillåter att ett visst antal kunder släpps fram till sajten. Man får ett könummer som man behåller till dess att köpet är gjort. Sen vet vi att belastningen alltid är som högst vid julresorna och den kommer att vara lägre nu, säger Tobbe Lundell.

Inga galna priser

Den nya lösningen, som enligt presschefen inte har körts i skarpt läge än, ska också förhindra att priserna trissas upp som de gjorde före jul. Eftersom SJ har ett dynamiskt prissystem där populära avgångar är dyrare, skenade vissa avgångar när många kunder valde dem, trots att de inte lyckades genomföra köpet.

Att biljetterna till de stora resehelgerna påsk och Kristi himmelsfärd inte ingår i onsdagens släpp beror enligt Tobbe Lundell på att Trafikverket inte har planerat sina banarbeten. Framför allt är det tåg mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Jämtland som inte går att spika. När de resorna går att köpa kan han inte säga.

– De är hopplöst sena överlag och särskilt med banarbeten. Vi ligger 1,5 månader efter jämfört med det normala, säger han.

Berlinbiljetter dröjer

De biljetter som släpps nu gäller resor under perioden 13 mars till 28 maj. När sommarens tågresor går att köpa är inte bestämt men troligen i månadsskiftet mars-april.

Nyligen meddelade SJ att det ska börja köra nattåg mellan Stockholm och Berlin under sommaren. Tågen avgår vid 17.30 och är framme i Berlin vid 09 morgonen därpå. Men de biljetterna kan inte heller bokas än eftersom allting inte är på plats.

– Alla papper är inte påskrivna än men så fort det är klart kommer vi att meddela det, säger Tobbe Lundell.

Tågbolaget gör olika

Från Trafikverket gör man planer för vilka arbeten som behöver göras under kommande år. Dessa revideras när nya arbeten tillkommer och ska stoppas in i den befintliga planeringen. Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, bekräftar att man inte är helt klar med planeringen längre än mitten av mars.

– Om det händer något, som nu när vi haft översvämningar i Småland som gjort banvallarna porösa, då måste vi lägga in underhåll av dem vilket påverkar hela systemet. Vi pratar om flera 100 000 varianter av trafikupplägg, säger han.

I december införde Trafikverket ett nytt planeringssystem och det kräver en hel del manuellt arbete vid förändringar. Målet är att det ska bli mer automatiskt under året och att informationen ska nå tågbolagen.

Till skillnad från SJ har MTR redan släppt tågresor fram till slutet av mars. Snälltågen har däremot valt att släppa biljetter ända fram till oktober, trots att alla banarbeten inte är spikade.

– De har inte resor i samma omfattning som SJ och inte lika många varianter så det kan jag förstå, säger Bengt Olsson.

Fakta: Många bolag på spåren

1993 konkurrensutsattes interregional trafik och antalet tågoperatörer som bara kör persontrafik har gått från ett år 1988 till tolv.

Utöver de tolv renodlade persontrafikföretagen trafikerar 15 godsoperatörer den svenska järnvägen. Tre företag kör både person- och godståg.

De regionala tågresorna ökade med 294 procent från 1990 till 2019, från 82 till 241 miljoner resor. Pandemiåret 2020 sjönk antalet regionala resor till 157 miljoner, för att 2021 sjunka ytterligare till 152 miljoner.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!