Trots regeringssatsningar på järnvägen under de senaste 20 åren har Sveriges tåg svårt att hålla tiden, konstaterar Pierre Sandberg, förbundsdirektör vid Almega Tågföretagen, och Linus Eriksson, vd för Øresundsbro Konsortiet, i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
"Den svenska järnvägens utmaning är att vi kör blandad trafik. Det innebär att det långsammaste tåget blir dimensionerande", skriver de.
"En tidtabell där man på samma spår blandar allt från snabba X2000 som går i 200 kilometer i timmen med regionaltåg, lokaltåg och godståg som kör i 70–90 kilometer i timmen blir väldigt känslig för störningar."
Utvecklingen av järnväg med fyra spår kan däremot bidra till bättre kapacitet och en punktligare järnvägstrafik. Detta genom att undvika att fel som uppstår på järnvägarna hindrar tågen, enligt debattörerna.
"Fler spår öppnar för mer trafik, men framförallt gör det järnvägen mer robust. Ett tåg med fordonsfel, eller trasig växel, kommer då inte att helt slå ut trafiken som den ofta gör i dag", skriver de.