Tågplan presenteras – men julbiljetter dröjer

Trafikverket har lämnat sin försenade planering till tågbolagen – en efterlängtad nyhet för SJ som då kan börja schemalägga julens resor. Men beskedet att julbiljetterna släpps först i november står fast.

SJ hoppas i veckan kunna ge besked om när julens tågbiljetter ska släppas. Arkivbild.

SJ hoppas i veckan kunna ge besked om när julens tågbiljetter ska släppas. Arkivbild.

Foto: Amir Nabizadeh/TT

Trafik2022-10-18 19:12

För att tågbolagen ska se exakt hur de ska köra gör Trafikverket varje år en så kallad tågplan med tidtabeller som gäller från den andra helgen i december och ett år framåt.

Tågplanen för 2023, som presenterades på tisdagen, har dock varit försenad. Det grundar sig i att Trafikverket för första gången planerar i ett digitalt system, något som generaldirektören Roberto Maiorana beskriver som ett "paradigmskifte".

– Vi går från att jobba med papper och penna till att vi ska genomföra det i digitala miljöer. Det är inte utan utmaningar som vi genomför den här förändringen och det har påverkat tiden för att vi ska bli klara, säger han och tillägger:

– Förändringen är helt nödvändig för att vi ska kunna möta förväntningarna från resenärer, transportköpare och hela branschen.

"Varit ohållbart"

En följd av förseningen är att SJ:s julbiljetter, som brukar säljas från september, ännu inte har släppts. Tågbolaget har hittills bara släppt biljetter till den 10 december i år.

– Vi vill inget hellre än att släppa våra biljetter så snart som möjligt och har väldigt stor förståelse för den frustration som resenärerna känner. Det är ohållbart som det har varit hittills, att vi får så sena besked, men nu är vi glada att beskedet kommer, säger Martina Nord, presskommunikatör på SJ.

Som tidigare meddelats kommer julbiljetterna att kunna släppas först i november, men tågbolaget räknar med att under veckan kunna återkomma med ett datum.

– Vi jobbar på så snabbt vi bara kan, men det är en väldigt komplex process. Vi har väldigt många tåg som går över hela Sverige och mycket personal som ska schemaläggas. Vi har också en hög andel anslutningsresor, där man inte bara reser en sträcka utan byter tåg, säger Martina Nord.

Enligt Roberto Maiorana brukar Trafikverket undvika att planera banarbeten dagarna före och efter den reseintensiva julhelgen och så ser det ut även i år.

– Med väldigt få undantag har vi inga arbeten på gång, säger han.

Problemet inte nytt

Problemet med Trafikverkets framförhållning för tågtrafiken är dock inte nytt och Transportstyrelsen har uppmanat myndigheten att rätta sig efter reglerna. Om så inte sker väntar ett vitesföreläggande.

Vid banarbeten ska tågbolagen nämligen informeras om hur de får köra sina tåg senast 18 veckor i förväg, men tidigare i år har Trafikverket endast haft en framförhållning på 2–5 veckor för en viss del av trafiken, vilket påverkat tågbolagens möjligheter att sälja biljetter.

– Jag är inte nöjd med hur vi har klarat det här under sommaren, men vi har haft ett högt fokus på att få bukt med de här frågorna, säger Roberto Maiorana.

Han tillägger att myndigheten arbetar för att få övergången till det nya systemet att fungera så smidigt som möjligt och för att möta eventuella störningar.

– Vi lägger väldigt mycket kraft på att klara det här. Vi sätter in extra resurser, har ett högt prioriterat fokusarbete och gör den här utvecklingen tillsammans med branschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!