Natten mellan lördagen och söndagen lade Trafikverket om till ett nytt digitalt planeringssystem för tågtrafiken. Delar av transportbranschen befarade att det skulle orsaka stora störningar.
Men enligt Trafikverket gick den första natten med det nya systemet som planerat.
– Än så länge har vi inte haft några problem, sade Bengt Olsson på söndagsförmiddagen.
Ännu vid 18-tiden flöt trafiken på utan några större problem enligt Trafikverkets presstjänst.
Risk för problem
Trots att den första dagen med det nya systemet förflutit utan incidenter, väntas den verkliga prövningen komma senare. Under veckodagarna är det nämligen mer trafik, påpekar Bengt Olsson.
Det nya systemet används för att planera tågoperatörers färdvägar längs järnvägsnätet. Utmaningen väntas komma vid sämre väderlek och när avgångar behöver omplaneras med kort varsel.
– Det kan hända saker ute i geografin, till exempel kan det blåsa in snö i växlar som får dem att klägga igen. Då måste vi omplanera vart och hur tågen ska gå. Det finns risk att det kan ta lite längre tid att lösa sådana situationer nu under uppstartsfasen, säger Bengt Olsson.
Inte heller SJ har noterat några större incidenter.
– Vi har inte räknat med att problemen skulle uppstå direkt vid midnatt. Vår farhåga är snarare att problem kan uppstå när trafikvolymen blir större, när situationerna blir mer pressade och när vi behöver fatta beslut snabbt. Det är först då som det visar sig om systemet fungerar som det ska, säger Dan Olofsson vid SJ:s pressjour.
100 ersättningsbussar
SJ har inför söndagen och kommande vecka förstärkt med extrapersonal vid tågstationer runt om i landet. Företaget har även reserverat cirka 100 ersättningsbussar per dag.
– Vi har bedömt att det är en hög risk för störningar, men sedan är det svårt att förutse hur stora de störningarna blir. Man behöver inte vara orolig som resenär, men det kan vara värt att inte resa med de mest tajta marginalerna, säger Dan Olofsson.
Det nya systemet kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och ska ge en effektivare planering och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om trafikering och banarbeten.