Våren har gjort sitt intåg i Sverige och med den sommardäcken.
Efter 15 april, på måndag, får man inte längre ha dubbdäck på bilen, förutsatt att det inte råder vinterväglag.
Men vad är egentligen det?
Polisen avgör
Lagen är en smula snårig och Transportstyrelsen skriver att "med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen."
Milos Kosijer är teknisk expert hos M Sverige. Han berättar för TT att det är bättre att ta det säkra före det osäkra när det kommer till dubbdäcken.
– Det är polisen som i slutändan avgör vad som är vinterväglag. Men om man ska åka till ett ställe där det är vinterväglag tycker jag att man ska behålla dubbdäcken på. Min känsla är att polisen har förståelse för det, om man skulle bli stoppad, säger han.
– Det står inte skrivet i lagen att man får köra med dubbdäck om man ska till vinterväglag, men jag har svårt att tro att det inte skulle vara okej att göra det. Ska man iväg är det viktigt att följa väderprognosen. Förutspår de 7–10 grader, då kan man använda sommardäcken.
Om vi vänder på scenariot, att man med dubbdäck på bilen är på väg hem från vinterväglag – ja, då är det helt okej att köra vidare även fast vägen är snöfri.
– Om man har varit på resa får man köra hem, säger Kosijer.
Bättre att vänta
Under senvintern har vi fått se stora trafikstörningar och rent av kaosartade bilder från såväl E4:an som E22:an där folk har suttit fast i flera timmar i snöoväder. Frågan är om folk byter till sommardäck lite för tidigt. Milos Kosijer tror det.
– Mars kan vara väldigt fin, och då byter folk däck. Men det är lätt att glömma att det alltid blir bakslag. Om man använder bilen mycket tycker jag att man ska vänta lite extra med att byta däck, säger han.