TrafikutslĂ€ppen minskar – men inte tillrĂ€ckligt

Trots ökad trafik minskade utslĂ€ppen frĂ„n vĂ€garna förra Ă„ret – dock inte med i nĂ€rheten sĂ„ mycket som krĂ€vs för att nĂ„ klimatmĂ„len. Reduktionsplikten, som Ă€r en av orsakerna till det skenande brĂ€nslepriset, Ă€r en nyckel för att komma dit, enligt Trafikverket.

Trafiken pÄ de svenska vÀgarna ökade förra Äret. Arkivbild.

Trafiken pÄ de svenska vÀgarna ökade förra Äret. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Trafik2022-02-15 06:00

Trafiken pÄ de svenska vÀgarna ökade förra Äret. Personbilstrafiken gick upp med 4 procent jÀmfört med 2020 och den tunga lastbilstrafiken ökade med 6 procent, enligt preliminÀra siffror frÄn Trafikverket.

Det ökade trycket pĂ„ vĂ€garna skulle ha motsvarat en ökning av utslĂ€ppen av vĂ€xthusgaser pĂ„ omkring 600 000 ton men kompenserades genom energieffektivisering, elektrifiering genom ökad nyregistrering av laddbara bilar och en ökad andel biodrivmedel. Totalt sett minskade trafikutslĂ€ppen med 0,3 procent eller 40 000 ton förra Ă„ret.

– För nĂ„gra Ă„r sedan var Sverige sĂ€mst i Europa nĂ€r det gĂ€llde utslĂ€pp frĂ„n personbilar, sĂ€ger Marie Hagberg Backlund, avdelningschef pĂ„ Trafikverket.

– Nu ligger vi pĂ„ andra plats. Det Ă€r roligt att se, Ă€ven om utvecklingen behöver fortsĂ€tta framĂ„t Ă€nnu mer.

Blygsam minskning

UtslÀppsminskningen Àr nÀmligen lÄngt frÄn den Ärliga nedgÄng pÄ 9 procent som krÀvs för att nÄ riksdagens mÄl att minska utslÀppen frÄn inrikestransporter med 70 procent 2030, jÀmfört med 2010. Genom minskningen jÀmfört med tidigare Är Àr utslÀppen nu 28 procent lÀgre Àn 2010.

Men Trafikverket tror ÀndÄ att det finns en chans att nÄ klimatmÄlet.

– Det mĂ„ste vi göra, sĂ€ger Hagberg Backlund.

– Men dĂ„ behöver vi öka takten nĂ€r det gĂ€ller elektrifiering och energieffektivisering och öka andelen biodrivmedel Ă€nnu mer.

Reduktionsplikt pÄverkar

Den största delen av utslÀppsminskningen beror enligt Trafikverket pÄ att mer biobrÀnsle blandas i fossil bensin och diesel. Förra Äret sade alla riksdagspartier utom SD ja till att skÀrpa kraven pÄ inblandning av biodrivmedel i Ärliga steg fram till 2030. Det Àr en strÀngare sÄ kallad reduktionsplikt Àn i andra EU-lÀnder och en av anledningarna till det dyrare literpriset pÄ bensinmackarna.

Den senaste tidens skenande brÀnslepriser har mötts av omfattande protester och flera partier har kommit med mer eller mindre tydliga signaler om att de har svÀngt i frÄgan och nu vill se sÀnkta nivÄer i reduktionsplikten.

– Det Ă€r framförallt den höjda reduktionsplikten som gör att mer Ă€n en fjĂ€rdedel av den energi som anvĂ€nds inom vĂ€gtrafiken Ă€r fossilfri och förnybar, sĂ€ger Hagberg Backlund.

TT: SÄ hur skulle det pÄverka möjligheterna att nÄ klimatmÄlen om nivÄerna i reduktionsplikten sÀnks?

– DĂ„ bör vi se till att elektrifieringen och energieffektiviseringen ökar Ă€nnu mer, för det Ă€r de tre benen vi stĂ„r pĂ„ i arbetet med att minska utslĂ€ppen, sĂ€ger Hagberg Backlund.

– Sedan Ă€r det Trafikverkets uppgift att se till att vi har tillgĂ€nglighet i landet. Vi jobbar bland annat med att rusta upp och bygga ny jĂ€rnvĂ€g och med digitaliseringens hjĂ€lp se till att energieffektiviseringen blir bĂ€ttre beroende pĂ„ hur man vĂ€ljer att resa.

Fler snabbladdare

UtslÀppen frÄn nya personbilar minskade förra Äret, vilket frÀmst förklaras av att andelen elbilar ökade frÄn 10 till 19 procent i nybilsregistreringen. NÀstan varannan nyregistrerad personbil var laddbar förra Äret.

Inom kort kommer det ocksÄ att vara max fem mil till en snabbladdare lÀngs Sveriges alla stora vÀgar. Detta sedan Trafikverket gett investeringsstöd till aktörer som vill bygga snabbladdstationer i anslutning till större vÀgar.

– Det Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ folk att vĂ„ga köpa elbil och att man kan anvĂ€nda elbilen i hela landet, Ă€ven lĂ€ngst upp i norr och pĂ„ andra platser dĂ€r det inte Ă€r kommersiellt gĂ„ngbart att ha laddare, sĂ€ger Hagberg Backlund.

Fakta: Orsaker till förÀndrade utslÀpp

Bakomliggande orsaker till de förÀndrade utslÀppen av vÀxthusgaser i trafiken under 2021, jÀmfört med 2020.

Ökad trafik: +600 000 ton

Energieffektivare personbilar och lastbilar: -230 000 ton

Biodrivmedel och el: -410 000 ton

Total förĂ€ndring utslĂ€pp: -40 000 ton

KĂ€lla: Trafikverket


Fakta: Reduktionsplikten

Reduktionsplikten kom ur det nu spruckna januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

Men sÄ sent som i juni förra Äret röstade ocksÄ Moderaterna, Kristdemokraterna och VÀnsterpartiet för Ärliga, ökade krav pÄ inblandning av biodrivmedel i den vanliga dieseln och bensinen.

Biodrivmedel Àr dyrare Àn diesel och bensin varför literpriset pÄ macken ökar varje gÄng plikten stegras.

Plikten Àr utformad för att bidra till att minska utslÀppen av vÀxthusgaser frÄn inrikes transporter (utom flyg) med minst 70 procent till 2030 jÀmfört med 2010.

Regeringen bedömde vÄren 2021 att plikten kan leda till att priset pÄ en liter bensin ökar med uppemot 2 kronor och 90 öre fram till 2030 och priset pÄ en liter diesel med uppemot 5 kronor och 40 öre. OvanpÄ det kommer 25 procents moms för en vanlig konsument.

Ökningarna ser dock ut att kunna bli högre Ă€n sĂ„.

KĂ€lla: Riksdagen, 2020/21:MJU23

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!