Det visar transkriberade samtal från Trafikverkets trafikledningscentral mellan lokföraren och trafikledningen runt 50 minuter före olyckan, som P4 Gävleborg har tagit del av.
”Efter den där lilla tunneln med ett kalhygge på höger sida i körriktningen ser det ut som delar av banvallen har rasat,” säger lokföraren till trafikledaren, som frågade hur det såg ut och kändes.
"Ja, man kunde köra men alltså det är… Det dök upp från ingenstans, svårt att säga. Men det lilla jag hann se så var det fram till sliperskanterna liksom,” svarade lokföraren och tillade:
"Så någon bör åka ut och titta på det i alla fall.”
”Men man kan köra full STH eller behöver jag dra ner någonting?” frågade trafikledaren.
”Bra fråga, jag låg i 135-140 km/h och det gick ju.”
Avfärdar ordet rasat
Trafikverkets presschef Bengt Olsson, som nyss tagit del av informationen, avfärdar ordet rasat.
– Han (lokföraren) sa inte att den har rasat rakt av. Han sa att det har försvunnit delar, säger Olsson.
– Ett spår har många fästpunkter och kan tåla väldigt mycket.
TT: Men ni tycker ändå inte att det hade varit läge att stoppa trafiken?
– Lokförare är våra ögon och känslospröt. Vi litar på att de kan ska kunna göra analyser. Det är inte ovanligt att lokförare hör av sig och säger att det här får ni titta på. Och det första man gör då är att sänka farten, och det gjorde man.
Borde ha stoppat
Alex Weinfors, ordförande för Sekos branschorganisation för spårtrafik, anser att trafikledningen borde ha stoppat trafiken efter att de fått larmet från lokföraren.
– Ja, med facit i hand och det som hände så tror jag egentligen inte att någon tycker något annat, säger Weinfors till radion.
Han säger att de hade all nödvändig information för att ta ett skarpare beslut att stoppa tåget.