Trafikverket: Olyckor bakom försenade tåg

Många tåg fortsätter att komma fram sent. Knappt 88 procent av tågen höll tiden i maj. Enligt Trafikverket ligger olyckor bakom en hel del av förseningarna.

Urspårningen på Arlandabanan norr om Stockholm i slutet av maj orsakade skador på spåren. Arkivbild.

Urspårningen på Arlandabanan norr om Stockholm i slutet av maj orsakade skador på spåren. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Trafik2023-06-15 20:02

Sammanlagt nådde 74 208 av 84 490 persontåg slutstationen i rätt tid under maj. Det motsvarar 87,8 procent av tågen, att jämföra med 90,4 procent i april och 88,4 procent i mars.

Trafikverket pekar bland annat på den svåra urspårningen med ett Arlanda Express-tåg norr om Stockholm den 27 maj som en orsak till förseningar. Banan är ännu inte uppe i full kapacitet. Enligt myndigheten har även en rad andra olyckshändelser – påkörningar, bränder och fordonshaverier – haft en direkt påverkan på trafiken. Ett exempel är en kollision med ett stort antal kor på spåren utanför Herrljunga.

"Först vill jag säga att jag är lättad över att ingen människa kom till allvarlig skada vid någon av dessa händelser", säger Anna Ericsson, chef för verksamhetsområde trafik, på Trafikverkets hemsida.

"För även om punktligheten är en stor och viktig fråga för förtroendet för järnvägen är det alltid säkerhetsaspekterna som väger tyngst när vi prioriterar i hur vi trafikleder, planerar och underhåller."

Obehöriga personer på spår är också ett problem.

"Så här inför sommaren vill jag påminna om att vi är inne i en period av omfattande banarbeten, och ibland behöver vi då leda om trafik vilket gör att en del banor får mer trafik än vanligt. Så glöm inte att ta det säkra före det osäkra, och bara korsa spåren vid godkända övergångar", säger Anna Ericsson.

Lägst punktlighet hade tågen den 17 maj, då endast 82,1 procent kom fram på avsedd tid.

Fakta: Punktlighet i maj

Andel av tågen som kom fram till sin slutstation i rätt tid.

Kortdistanståg (pendel- och flygtåg): 90,9 procent.

Medeldistanståg (regionaltåg): 87,0 procent.

Långdistanståg (fjärr- och snabbtåg): 72,1 procent.

Källa: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!