"Nu skiftar väglaget snabbt. Vi halkbekämpar så snart behovet finns enligt våra krav på väglaget. Men för att minimera risken för olycka är det viktigt att som bilist anpassa körningen, till exempel hastigheten, efter väglaget och andra förutsättningar som gäller här och nu" förklarar Henrik Sundquist, enhetschef Underhåll på Trafikverket, i ett pressmeddelande.
Den så kallade svarta halkan syns inte och är det mest förrädiska vinterväglaget. Den kommer snabbt när fukt på vägbanan fryser till is och särskilt utsatta ställen är broar, skuggiga skogspartier och vägar längs öppet vatten, varnar Trafikverket.
Minska farten
Halkan uppstår ofta när vädret klarnar upp efter regn eller dimma och temperaturen ligger strax över noll.
"Minska farten, ratta varligt och gasa och bromsa mjukt", uppmanar Henrik Sundquist.
SMHI som brukar utfärda varningar för halka ser inte att vädret skulle bjuda på några sådana varningar de närmaste dagarna. Sedan kan det förstås bli halt på vägarna även utan att SMHI varnar.
– Det vi ser i närtid är att lördag kväll och natten mot söndag får vi minusgrader från Svealand och norrut samtidigt som det kommer regn söderifrån, säger Sofia Söderberg, jourhavande meteorolog på SMHI.
Sjunkande temperaturer
– Då kan vägytorna hålla minusgrader när regnet faller och det kan göra att det blir halt.
Regnet som kommer in främst över Svealand följs sedan av sjunkande temperaturer. Då kan leda till att det fryser på blöta vägbanor och orsakar ishalka natten till måndag som dröjer kvar till måndagsmorgonen.