Tre av tio fjärrtåg försenade i år

Punktligheten för kort-, medel- och långdistanståg var under januari–oktober i år 87,5 procent, enligt Sydsvenskan, som bland annat tittat på siffror från Trafikverket och Trafikanalys.

Passagerare har fått vänja sig vid att vänta på försenade tåg. Arkivbild.

Passagerare har fått vänja sig vid att vänta på försenade tåg. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Trafik2022-12-16 03:56

Punktligheten för kort-, medel- och långdistanståg var under januari–oktober i år 87,5 procent, enligt Sydsvenskan, som bland annat tittat på siffror från Trafikverket och Trafikanalys.

Det är enligt tidningen den lägsta siffran sedan åtminstone 2013, om man jämför de årens helårssiffror.

För fjärrtågen är det ännu sämre. Bara 71,4 procent av tågen kom i tid under årets första tio månader, vilket kan jämföras med 80,8 procent förra året.

En orsak är enligt Trafikverket att trafikvolymen ökat igen efter nedgångarna under pandemin.

– Man tappar en minut vid nån station för att många passagerare ska på och ytterligare nån minut vid nästa station där många ska av. Och har man väl fått några minuters försening kanske man får vänta på ett annat tåg för att passa in i sekundpusslet vid varje station, säger Göran Holmberg, verksamhetssamordnare på Trafikverket i Malmö, till Sydsvenskan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!