I oktober förra året gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven kring de ombyggda bilarna. Nu föreslår myndigheten flera skärpta åtgärder:
Det ska vara krav på bilbälte, krav på max en passagerare per plats och krav på vinterdäck på samma sätt som för personbilar. Det ska även införas tekniska krav som ska göra det svårare att trimma A-traktorerna.
– Det viktigaste har varit att förbättra trafiksäkerheten, både för dem som färdas i A-traktorer och för övriga trafikanter, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen.
Oförändrad hastighetsgräns
Många har samtidigt efterfrågat en höjning av den tillåtna hastigheten för att minska farliga omkörningar från övrig trafik. Men Transportstyrelsen vill i dagsläget att gränsen på 30 kilometer i timmen kvarstår.
– En höjning av hastigheten skulle innebära ökade risker, både för dem som sitter i A-traktorn och inte minst för oskyddade trafikanter. Skaderisken vid en kollision ökar vid högre hastigheter och det ger även en längre stoppsträcka, så man får kortare tid på sig att undvika en olycka, säger Josefin Hallenberg.
Transportstyrelsen öppnar ändå för att i framtiden tillåta högre hastigheter.
– Vi vill först se att de här åtgärderna som vi nu föreslår får effekt, och att olyckstrenden vänder, säger Josefin Hallenberg.
Fördubblat antal
På drygt två år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt siffror från Transportstyrelsen.
Den explosionsartade ökningen skedde efter en regeländring i juli 2020, som gjorde det lättare att göra om personbilar till A-traktorer. Med de förändrade kraven blev det även möjligt att bygga om automatväxlade bilar, och spärra hastigheten med elektroniska metoder.
Men lika enkelt som det varit att bygga om en bil, lika enkelt har det varit att trimma dem. Med några enkla knapptryck har moderna A-traktorer kunnat manipuleras så att de kan köras betydligt fortare än 30 kilometer i timmen.
Transportstyrelsen öppnar nu för att förbjuda att farthållare får användas, som ett sätt att reglera hastigheten. Man vill även se krav på att komponenterna som används för att manipulera bilarna ska vara plomberade och mer svåråtkomliga.
– Om man kapslar in och plomberar blir det både svårare att utföra manipulering, och framför allt att utföra det utan att det lämnar några spår. I dag är det väldigt svårt att bevisa att en A-traktor är manipulerad för att gå över 30 kilometer i timmen, säger Josefin Hallenberg.
Ministern: Välkomnar förslagen
I takt med att antalet A-traktorer skjutit i höjden har även olyckorna ökat, med fler svårt skadade ungdomar och fler döda.
Mellan 2017 och 2021 omkom sammanlagt sex personer i trafikolyckor där A-traktorer var inblandade. Under hösten i år har fyra ungdomar omkommit inom loppet av bara tre veckor.
Enligt Transportstyrelsens skedde totalt 368 olyckor under 2021, tre gånger så många jämfört med det årliga genomsnittet under 2016–2019.
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) välkomnar Transportstyrelsens förslag på regelskärpningar.
– Det går inte att gena i kurvorna, men regeringen kommer att arbeta väldigt skyndsamt med det här för att höja trafiksäkerheten, säger han.
Flera av förslagen ska nu ut på remiss, som när det spänner över årsskiftet beräknas ta tre månader.
– Fram tills förordningarna finns på plats vädjar jag till att man tar sitt eget ansvar, att föräldrar gör vad de kan och att de som åker i A-traktorer använder bälte och inte trimmar sina fordon, säger Andreas Carlson.
Rättad: I en tidigare utgiven version hänvisades till fel myndighet på ett ställe i texten.