Vrede mot SJ – kräver ersättning

Schemastrul har tvingat SJ att ställa in hundratals avgångar de senaste veckorna, och särskilt drabbat är Mälardalen. Mälardalstrafik, som SJ kör åt, rasar nu mot tågbolaget och vill ha ersättning för de inställda avgångarna.

SJ:s inställda avgångar i Mälardalen vållar ilska. Arkivbild.

SJ:s inställda avgångar i Mälardalen vållar ilska. Arkivbild.

Foto: Bertil Ericson / TT

Trafik2021-11-18 19:46

Hundratals SJ-avgångar över hela landet har ställts in under november. Särskilt drabbat är Mälardalen, med runt 140 inställda tåg de senaste två veckorna. Under torsdagen meddelade SJ att de från och med fredagen ställer in vart femte mälartåg, vilket motsvarar runt 30 avgångar om dagen.

I Mälardalen kör SJ på uppdrag av Mälardalstrafik, som drivs gemensamt av de sex regionerna i området. Styrelseordförande Kristoffer Tamsons (M) och vice styrelseordförande Monica Johansson (S) skräder inte orden mot SJ.

"Heligt förbannade"

– Det här eskalerar. Tidigare var vi upprörda. Vi gav SJ både en, två och tre chanser, men de kommer inte tillrätta med problemet utan det blir bara värre och värre för pendlarna och tågtrafiken i Mälardalen. Nu har gränsen passerats, nu är vi inte upprörda utan heligt förbannade, säger Tamsons.

– Det är totalt kaos. SJ har totalt havererat i det här, det är ett gigantiskt misslyckande. De är helt handlingsförlamade. Pengarna och resurserna som SJ tar från oss är en sak, men det handlar främst om alla människor som åker med oss – de ska till arbeten, de ska till studier, de ska hämta barnen, och så kommer de varken till eller från, säger Johansson.

Nu förbereder Mälardalstrafik en formell begäran om antingen inställda betalningar till SJ eller skadestånd för de inställda avgångarna. Bolagets ledning och juridiska experter ser över avtalen med SJ för att hitta lagligt stöd för sina krav.

"Blev jättemärkligt"

SJ:s presschef Tobbe Lundell vill inte kommentera hotet om ersättningskrav, men uttrycker förståelse för Mälardalstrafiks reaktioner.

– Vi har en jättebesvärlig situation där vi just nu inte klarar av att leverera det vi kommit överens om, och det är ytterst beklagligt, inte minst för våra resenärer. Självklart har jag också stor förståelse för att de som beställare är upprörda, säger han.

Orsaken till strulet är att SJ inte lyckats använda ett nytt schemasystem korrekt, vilket gjorde att november månads scheman blev felaktiga. Detta upptäcktes först vid månadsskiftet när det var skarpt läge.

– Arbetsdagarna blev alldeles för långa, eller för korta, eller ineffektiva. Det blev jättemärkligt. Vi arbetar för att lösa det här kortsiktigt och långsiktigt, och har lagt jättemycket kraft på att se till att december inte ska bli lika illa. Jag önskar att jag kunde säga exakt när det är fixat, men det kan jag inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!