– Många av de här felen är ju ytskador, och det är skador på anläggningen. Då är det ännu viktigare att man lagar felen i tid så att vi har en högkvalitativ anläggning, säger professor Ulf Olofsson vid KTH.
För två veckor sedan spårade ett av LKAB:s malmtåg ur nära Gällivare. Efter omfattande rensning och reparation har tågen kunnat rulla sedan en vecka. Olyckan utreds av Statens haverikommission och Trafikverket.
Enligt Ekot har flera åtgärder på banan gått över tiden med några veckor, i några fall med en eller en och en halv månad.
– Det är inte bra. Sprickor i räls ska man se över i tid. I slutändan blir det ett säkerhetsproblem om man tummar på tidsreglerna, säger Ulf Olofsson.
Enligt Trafikverket går det dock att skjuta på vissa åtgärder utan att säkerheten påverkas.
– Det som görs är att en besiktningsman kontrollerar bristerna för att se att de inte blivit värre. Alla de här anmärkningarna är ju inte av den typen att de kan förvärras och bli trafiksäkerhetsmässigt farliga, säger Roger Nilsson, enhetschef på Trafikverket.