– Det vi tar med oss av sammanställningen är att elbilar brinner färre gånger än fossildrivna, säger Ulf Bergholm som ligger bakom sammanställningen.
I fjol brann ungefär 3 400 personbilar i Sverige, inklusive anlagda bränder. 23 av dessa var elbilar eller laddhybrider. Det innebär att cirka 0,004 procent av alla elbilar och laddhybrider i Sverige brann. Av de helt fossilt drivna bilarna brann cirka 0,08 procent, och då är även anlagda bränder inräknade.
Antalet elbilsbränder har ökat från åtta 2018, det första år som finns med i sammanställningen, till 23 år 2022. Men antalet elbilar (inklusive el-/laddhybrider) har ökat fyrfaldigt under samma period.
De senaste tre åren har antalet bränder i elbilar planat ut, något som Ulf Bergholm ser positivt på. Han vågar dock inte dra några slutsatser om anledningen.
Från MSB:s håll ser man att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en som går på fossilt bränsle, men MSB har inte sett något som tyder på det.
Enligt Ulf Bergholm är det framför allt röken från brinnande fordon som är farlig, oavsett drivmedel.
– Vårt budskap är att inte andas in någon rök från bilar som brinner, säger han.
Rättad: Andelen elbilar som brann var felaktig i en tidigare version av texten.