För en månad sedan, den 11 november, flaggade SJ för att man skulle ställa in "enskilda avgångar" i tågtrafiken i Mälardalen och Bergslagen under de kommande två veckorna.
"Orsaken är personalbrist som har uppstått i samband med inkörningen av ett nytt planeringssystem", skrev SJ i ett pressmeddelande.
Planeringssystemet i fråga, som kallas Rapid/IVU, infördes den 1 november.
Det visade sig bli fler än några enskilda inställda avgångar. Bara under ett dygn, fredagen den 19 november, ställdes omkring 100 avgångar in i Mälardalen och Bergslagen. Anledningen: schemastrul med personalbrist som följd.
"Ta SJ i örat"
Problemen fortsätter och Mälardalstrafik och Tåg i Bergslagen, som SJ har kört åt, har båda meddelat att de kommer att kräva ekonomisk ersättning för de inställda avgångarna.
Kristoffer Tamsons (M) är trafikregionråd i Region Stockholm och styrelseordförande för Mälardalstrafik, som drivs gemensamt av de sex regionerna i området.
Han har tidigare varit starkt kritisk till SJ och höjer nu, tillsammans med regionrådet Johan Örjes (C) i Uppsala, tonläget.
– Nu måste SJ:s ägare, staten, gå in och ta SJ i örat se till att få ordning på problemen och, tycker vi, tillsätta en haverikommission, säger Tamsons.
Det rör sig om hundratals inställda avgångar varje vecka i en månads tid, vilket kan ha drabbat tiotusentals resenärer, säger Tamsons.
Särskild press lägger de på den nytillträdda näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson (S). Smekmånaden är över, menar de.
– Han behöver gripa in och inskärpa allvaret i SJ:s styrelse och ledning att den här situationen är ohållbar. Från sin horisont, som ägare, säkerställa att SJ tar sitt ansvar, säger Tamsons och fortsätter:
– Annars växer frågan om varför vi ska ha ett statligt järnvägsbolag.
Om problemen inte blir lösta bör Thorwaldsson kallas till riksdagen för att förklara sig, säger de.
Personalen slutar
Camilla Pettersson, ersättande huvudskyddsombud på SJ, har för Sekotidningen beskrivit en situation där tågvärdar och lokförare inte längre får ihop sina privatliv på grund av planeringssystemet och att arbetsgivaren inte lyssnar.
– Folk är trötta på att inte kunna planera sina liv, fira jul eller ens lämna in ett schema till förskolan, säger hon till tidningen.
Det har blivit så illa att vissa har valt att säga upp sig, enligt Sekotidningen.
Skyddsorganisationen har även lämnat in fyra formella anmälan som innebär att arbetsgivaren måste agera utifrån en viss tidsram, annars kan ärendet anmälas till Arbetsmiljöverket.
Under söndagen ställdes alla SJ-avgångar mellan Uppsala och Stockholm in efter ökad sjukfrånvaro. Flera tusentals resenärer drabbades, säger Johan Örjes.
– Vi vet inte vad händer i morgon, eller på tisdag och hela nästa vecka. Det skapar en osäkerhet. Det är förödande för SJ:s och hela kollektivtrafikens renommé när det blir på det här sättet och man inte känner att man kan lita på det, säger han.
Miljonbelopp
Kristoffer Tamsons och Johan Örjes tycker att SJ brister i kommunikationen, bland annat säger de att de inte fått reda på exakt hur många avgångar som har ställts in.
Mälardalstrafiken utreder hur mycket de ska begära i vite, men Tamsons säger att det rör sig om miljonbelopp.
– Det kan vi inte summera eftersom problemen inte är över ännu. Vi har levererat in en skarp hemställan till SJ om sådana förhandlingar. Vi har haft ett första möte och kommer i nästa steg presentera skadeståndsanspråk, säger Tamsons.
TT har varit i kontakt med SJ, som inte vill kommentera situationen under söndagen.
Driften av Mälardalstrafikens tåg gick över från statliga SJ till privata MTR under söndagen. Övergången innebär fler avgångar men också slopade rabatter och därmed högre biljettpriser för pensionärer, studenter och vissa unga vuxna, rapporterar SVT Nyheter Örebro.
TT har även sökt Karl-Petter Thorwaldsson för kommentar men hans pressekreterare har avböjt intervju och hänvisar alla frågor till SJ.