Det var förra söndagen som 38 av 68 vagnar från ett 8 000 ton tungt järnmalmståg från LKAB spårade ur nära Gällivare. Arbetet med rensningen och reparationerna av rälsen och banvallen beräknades vara klart först vid midnatt på onsdag, men klockan 5.51 på måndagsmorgonen rullade det första malmtåget ut på spåren.
– Det var en glad överraskning. Wow, tre dygn som vi inte behövt stå stilla. Det är klart att det är positivt. Trafikverket förtjänar en guldstjärna för sitt arbete, säger LKAB:s presschef Anders Lindberg till SVT Norrbotten.
Trafikverkets presskommunikatör Peter Jonsson säger att den avgörande faktorn till att uppröjningen gick snabbare än väntat var att verket fått tillstånd att bygga en tillfällig väg till olycksplatsen.
– Nu kunde dumprarna köra rakt in på urspårningsområdet och det tjänade vi väldigt många timmar på, säger han till SVT.
Orsaken till olyckan är ännu oklar.
Rättad: I en tidigare version angavs fel veckodag för olyckan.