Missen upptäcktes för tre år sedan och då hade systemet använts utan godkännande mellan 2005 och 2018, något som enligt Storstockholms lokaltrafik (SL) aldrig innebar någon fara för passagerarna, rapporterar Ekot.
Systemet, som kallas ATC (Automatic Train Control), har som uppgift att automatiskt bromsa tågen om de inte stannar när de ska eller om de åker för fort. Systemet måste vid varje ny installation eller uppdatering granskas och godkännas av Transportsyrelsen, något som inte har gjorts.
Fredrik Cavalli-Björkman, tillförordnad chef på SL, vet inte hur missen kunde ske.
– Vår uppfattning 2005 är att vi hade gjort de här kontrollerna så vår uppfattning är att vi hade ett säkert system, säger Fredrik Cavalli-Björkman till Ekot.
Enligt honom fanns det aldrig någon fara för passagerarnas säkerhet.
– De ska inte vara oroliga, våra säkerhetssystem är gjorda så att de går i ett felsäkert läge om det skulle gå åt skogen.
Cirka 50 000 pendlare använde Roslagsbanan varje dag ett normalår.